Odgovorni_a urednik_ca

Ta učna ura raziskuje osnove uredniške obdelave in vlogo urednikov_ic novic. Učenci_ke se učijo o novinarski etiki in standardih z analizo resničnih člankov ali modelov, preden jih odobrijo za objavo.

Splošni cilji

  • Kritično mišljenje,
  • Analitične sposobnosti

Aktivnosti

Teorija (30 minut) - Učitelj_ica predstavi teorijo.

Present the theory.

Aim: učenci_ke spoznajo osnovne standarde in etična načela v novinarstvu.

Primer (15 minut) - frontalno

Učitelj_ica preveri, uredi in komentira novico s celotnim razredom kot primer.

Aim: učitelj_ica pomaga učencem_kam uporabiti osnovna novinarska načela pri ocenjevanju novičarskega članka.

Vaja (25 minutes) - razred razdeljen v skupine

Učenci_ke, zdaj razdeljeni v manjše skupine, delajo na istem članku. Po predvidenem času celoten razred razpravlja o članku (5-10 minut).

Aim: učenci_ke vadijo odkrivanje slabih novinarskih standardov.

Razprava (15 minut) - razred

Učitelj_ica in učenci_ke se pogovarjajo o vlogi odgovornega_e urednika_ice. Učenci_ke naj razmislijo o tem, kaj se jim zdi izziv, enostavno itd.

Aim: učenci_ke razmišljajo o vlogi odgovornega_e urednika_ice.

Nasveti in priporočila

  • Poskusite izbrati primere iz lokalnih medijev in/ali novic, ki jih učenci_ke poznajo, še posebej, če delate z začetniki_cami.
  • Če ste s svojimi učenci_kami že opravili učno uro »Novinar_ka za en dan«, lahko za vajo v tej uri uporabite članke, ki so jih pripravili učenci_ke. Poskusite poiskati lokalna novinarska združenja in organizacije. Ti običajno obstajajo povsod in imajo svoje različice listin novinarske etike. Vsebina je precej univerzalna, vendar pomaga, da se učenci_ke o njih učijo v svojem maternem jeziku.

Teorija (30 minut)

Novinarska etika in standardi so pravila in norme, ki urejajo novinarstvo in ločujejo dobre od slabih novinarjev_rk. Obstajajo zato, ker novinarji_ke opravljajo zelo pomembno delo: posredujejo informacije javnosti in zato lahko naredijo veliko škode. A novinar_ka ni sam_a. V katerem koli mediju bo urednik_ica, običajno celo upravni odbor, ki je odgovoren za zagotavljanje, da vse objave tega medija sledijo ustreznim novinarskim standardom. Glavni_a urednik_ica, ki je nadrejen_a vsem drugim in je v večini jurisdikcij tudi zakonsko odgovoren_na za vsebine, ki jih objavljajo mediji, se imenuje odgovorni_a urednik_ica.

Katerih norm in pravil se mora držati odgovorni_na urednik_ica? Za najbolj osnovno in zgoščeno različico si lahko ogledamo Globalno listino etike za novinarje_ke. Datoteko s komentarjem lahko najdete priloženo tej lekciji kot izroček.

Primer (15 minut)

Učitelj_ica preveri, uredi in komentira novico s celotnim razredom kot primer.

Vaja (25 minutes)

  1. Učence_ke razdelimo v majhne skupine, vendar se lahko velikost razlikuje.
  2. Vse skupine istočasno delajo na istem primeru, ki ga razdeli učitelj_ica. Učenci_ke se morajo pretvarjati, da so odgovorni_e uredniki_ice in pregledujejo članek ter poudarjajo morebitne težave.
  3. Lahko izpostavijo težavo in se bodisi odločijo, da jo je treba izločiti, ali pa jo lahko dodatno ocenijo, tj. »Novinarja_ko bi prosili, da nam pove, od kod prihaja neka informacija.«
  4. Vsaka skupina naj o svojih ugotovitvah poroča ostalim v razredu.

Učitelji_ce bi morali_e najti izvorno gradivo. To naj bodo članki v maternem jeziku učencev_nk, po možnosti (zlasti za mlajše učence_nke) z očitnejšimi pomanjkljivostmi. Delujejo tudi članki, ki so jih napisali učenci_ke. Primeri vključujejo:

  1. https://www.foxnews.com/media/rachel-levine-ripped-demanding-censorship-misinformation-gender-affirming-care-kids
  2. https://www.dailymail.co.uk/news/article-11516651/Royals-hit-Harry-Meghans-Netflix-series.html
  3. https://nova24tv.eu/featured/the-lies-that-the-prime-minister-told-at-the-celebration-of-independence-and-unity-day-are-unbelievable/

Razprava (15 minut)

  1. Kdo ima po vašem mnenju težje delo, novinar_ka ali urednik_ca?
  2. S kakšnimi izzivi se po vašem mnenju srečujejo uredniki_ce?
  3. Kaj bi raje bili vi?