Vodenje šolskega radia

Če ima vaša šola sistem za podajanje obvestil, ga lahko uporabite tudi za vodenje šolske radijske postaje. Radio je zelo klasičen medij, ki je včasih napačno razumljen. Njegova enodimenzionalnost je zelo romantična in varljivo preprosta.

Splošni cilji

  • Spoznavanje (radijskega) poročanja v nizkocenovnem okolju
  • Izboljšanje raziskovalnih in pisnih veščin

Aktivnosti

Teorija (10 minut) - frontalno

Učitelj_ica razloži cilj vaje (in povezana pravila).

Aim: učenci_ke razumejo, kaj morajo narediti in kako pripraviti svojo radijsko oddajo.

Vaja (25 minut) - razred razdeljen na manjše skupine

Učenci_ke so razdeljeni_e v manjše skupine, vsaka ima nalogo, da ustvari del radijskega programa.

Aim: učenci_ke samostojno ustvarjajo zvočne vsebine.

Vprašanja za razpravo (10 minut) - razred

Učenci_ke razpravljajo in razmišljajo o svojem delu.

Aim: učenci_ke kritično preverijo, kaj so dosegli_e.

Nasveti in priporočila

  • To je lahko enkraten dogodek ali pa stalna praksa; ko učenci_ke vedo, kako voditi šolski radio, postane to veliko lažje.

Teorija (10 minut)

Večina šol je opremljenih s sistemom ozvočenja, ki šoli omogoča oddajanje zvoka v vseh učilnicah. To se običajno uporablja za osnovna obvestila in šolski zvonec; lahko pa se uporablja tudi kot začasni radio.

Radijska oddaja je ena sama enota zvočne vsebine. Običajno je sestavljena iz različnih delov.

  • Špica: kratko uvodno/izhodno zaporedje, ki odpre in zapre del programa. To je podobno uvodnemu spotu TV-serije, ki običajno navaja glavne igralce_ke in vključuje naslov oddaje. Špica je običajno kratka (30 sekund) in vključuje glasbo, naslov oddaje in morebitne dodatke (npr. nekatere radijske oddaje imajo kratko domislico/šalo).
  • Govorjena vsebina: to je mogoče nadalje ločiti na vnaprej posneto vsebino in vsebino v živo. Običajno je možno vključiti vnaprej posnete izjave drugih ali jih povabiti na kratek intervju, zlasti v novicah. Ko govorijo v živo, lahko radijski_e voditelji_ce improvizirajo (npr. pogovorna oddaja) ali berejo iz pripravljenega scenarija. Včasih se med govorjeno vsebino predvaja nežna in tiha glasba.

Vsaka radijska oddaja bo imela scenarij, ki običajno izgleda takole:

Za izvedbo scenarija lahko izberete drugo obliko; ta na sliki ima pisavo Courier New, velikost 12, dvojni presledek in poravnano poravnavo. Ena stran besedila, napisana v takem formatu, se pretvori v 1,5-2 minuti govorjene vsebine.

Šolsko radijsko oddajo je mogoče izvesti na veliko načinov in lahko vključuje različne stvari:

  • šolske novice: kratke novice o dogajanju v šoli in okolici, ki bi utegnilo zanimati učence_ke, nekaj o prihajajočih dogodkih, rezultatih šolskih športnih ekip itd.
  • radijska igra: posebna vrsta gledališča, ki vključuje samo glasovno igro.
  • intervju: pogovor z ugledno osebo (npr. ravnatelj_ica, mentor_ica debatne ekipe itd.)
  • ocena: komentirajte šolski koncert ali predstavo…
  • mešanica različnih kategorij.

Vaše učence_ke je treba ločiti v skupine, vsaka naj dela na svojem delu oddaje. To vključuje pripravo besedila in zbiranje potrebnih zvočnih materialov. Najboljša programska oprema za osnovno urejanje zvoka (izrezovanje, obrezovanje, združevanje itd.) je Audacity, ki je odprtokodna (brezplačna za uporabo) in jo najdete tukaj: https://www.audacityteam.org/

Po prvi oddaji lahko učenci_ke delajo na tedenskih oddajah; to lahko postane dolgoročen projekt ali izvenšolska dejavnost. Sčasoma, ko bodo učenci_ke postajali_e bolj izkušeni_e bo to zahtevalo vedno manj učiteljevega_ičinega vložka.

Vaja (25 minut)

Učence_ke razdelite v manjše skupine in pustite, da vsaka skupina pripravi del programa. Dobra skupna dolžina programa je približno 15 minut, kar pomeni 7-10 strani v formatu Courier New 12 z dvojnimi presledki, ali približno 1500 besed. Če učence_ke razdelite v več skupin, lahko vsaka skupina pripravi 2-3 minute idej za radijski program.

Naj se vsi dogovorijo kakšno špico naj ima njihova radijska oddaja, nato pa jo naj prostovoljec_ka ustvari v Audacity.

Ko ste pripravljeni, izberite učence_ke, ki bodo brali_e oddajo. Če to počnete pogosteje, lahko učence_ke razdelite v pare in poskrbite, da vsak par prebere eno oddajo, sicer pa lahko izberete tudi prostovoljce_ke.

Vprašanja za razpravo (10 minut)

  1. Kaj je edinstvenega za radio kot medij?
  2. Ali poslušate podcaste? Ali so radijske oddaje in podcasti podobni? Upoštevajte nekaj podobnosti in nekaj razlik.
  3. Radi poslušate radio? Zakaj?
  4. Kakšna je po vašem mnenju vloga radia v prihodnosti?