Uporaba medijev: kritično branje

Ta učna ura se osredotoča na to, kako uporabljamo medije, ne glede na to, za katere medije se odločimo. Ogledamo si različne tehnike branja in se osredotočimo na veščine kritičnega branja. Učna ura se osredotoča na uporabo jezika v medijih in na to, kako to oblikuje naše interpretacije.

Splošni cilji

  • Učenci_ke se naučijo kritično obravnavati medijsko gradivo

Aktivnosti

Teorija (10 minut) - frontalno

Učitelj_ica predstavi osnove kritičnega branja in njegov pomen pri medijski pismenosti.

Aim: Učenci_ke spoznavajo kritično branje.

Vaja (25 minut) - individualno, razred

Učenci_ke preberejo članek in poskušajo ugotoviti, ali zavzema določeno stališče do obravnavane problematike.

Aim: učenci_ke prepoznajo manj eksplicitna stališča v medijih.

Teorija (10 minut) - frontalno

Učitelj_ica predstavi teorijo analize deležnikov in kako se uporablja za medijsko pismenost.

Aim: učenci_ke spoznajo ali ponovijo analizo deležnikov.

Vaja (20 minut) - skupinsko delo

Učenci_ke preberejo članek in analizirajo učinek motivov, omejitev in vplivov stališča, ki ga zavzame.

Aim: učenci_ke uporabijo analizo deležnikov pri analizi medijskih stališč.

Razprava (20 minut) - razred

Skupine predstavijo svoje delo in učenci_ke razpravljajo o tem, kaj so se naučili_e in kaj spregledali_e.

Aim: učenci_ke razmislijo o svojem delu in ugotovijo, ali so pri lastni analizi kaj spregledali_e.

Nasveti in priporočila

  • Med razpravami v razredu naj učitelj_ica poudari pomen izbire jezika pri analizi medijskih pripovedi. Večina razprave naj vseeno poteka o ugotovitvah/analizah učencev_k.
  • Učencem_kam dajte dovolj časa, da oba članka preberejo večkrat, če je potrebno – kritično branje vzame veliko časa, še posebej, če ga učenci_ke še niso vajeni_e.
  • Članke, uporabljene v tej učni pripravi, lahko najdete pod »Viri«, vendar jih lahko spremenite in prilagodite svojim potrebam (če potrebujete pomoč pri oblikovanju zunanjega gradiva za uporabo v učilnici, glejte poglavje Priprava gradiva za učilnico v metodološkem vodiču tega projekta)

Teorija (10 minut)

Kritično branje je temeljna veščina medijske pismenosti, ki vključuje analizo in vrednotenje pisne ali vizualne vsebine z namenom preizpraševanja vsebine. Presega zgolj vsrkavanje informacij; namesto tega vključuje aktivno ukvarjanje z gradivom, upoštevanje perspektive avtorja_ice ter ocenjevanje zanesljivosti in verodostojnosti vira.

Kritični_e bralci_ke postavljajo več vprašanj, skrbno preučujejo predstavljene dokaze in poskušajo razumeti osnovne predpostavke in morebitne pristranskosti vsebine. Ta veščina je ključnega pomena pri medijski pismenosti, saj lahko posamezniki_ice, ki so z njo opremljeni_e, bolje krmarijo po obsežni in pogosto kompleksni pokrajini razpoložljivih informacij. Učencem_kam omogoča razlikovanje med zanesljivimi informacijami z dobrimi viri in vsebino, ki je lahko zavajajoča, pristranska ali celo lažna. Kritično branje spodbuja tudi zavedanje širših družbenih in kulturnih kontekstov, v katerih se mediji ustvarjajo in uporabljajo, ter spodbuja bolj informiranega_no, in odgovornega_no potrošnika_co medijev.

Kritično branje je lahko za učence_ke izziv in traja dlje kot so vajeni_e. Naslednjih pet korakov jim bo dalo okvir za kritično branje in preučevanje članka. Niso izčrpni, vendar predstavljajo trdno podlago za izgradnjo kritičnih bralnih veščin:

  1. Predogled članka:

○ Preden sploh začnete brati, začnite s skeniranjem članka, da dobite pregled njegove vsebine. Poglejte naslov, podnaslove in vse spremljajoče slike ali grafike. Preberite uvod in zaključek, da boste razumeli glavne točke. Ta korak pomaga zagotoviti kontekst, preden se poglobite v podrobnosti.

  1. Določite avtorja_ico in vir:

○ Upoštevajte, kdo je napisal članek, in upoštevajte njihove poverilnice in strokovno znanje o tej temi. Poleg tega identificirajte publikacijo ali spletno mesto. Ali gre za ugleden vir, znan po točnih in zanesljivih informacijah, ali gre za platformo s potencialno pristranskostjo ali agendo? Razumevanje vira je ključnega pomena za oceno verodostojnosti članka. Če avtorja_ice in/ali založnika ne poznate, si vzemite minuto in opravite kratko raziskavo.

  1. Analizirajte vsebino:

○ Natančno preberite članek in bodite pozorni na uporabljeni jezik, ton in slog. Upoštevajte avtorjevo_ičino perspektivo in morebitne pristranskosti. Poiščite podporne dokaze ali citate, da ocenite zanesljivost predstavljenih informacij. Bodite kritični do vseh trditev, ki nimajo verodostojnih virov.

  1. Podvomite o predpostavkah in argumentih:

○ Vključite se v vsebino s postavljanjem kritičnih vprašanj. Kakšne predpostavke postavlja avtor_ica? Ali obstajajo logične napake ali vrzeli v argumentaciji? Premislite, ali predloženi dokazi podpirajo avtorjeve_ičine trditve, in bodite pozorni na morebitne protiargumente ali drugačna stališča, ki morda niso bila obravnavana.

  1. Razmislite in oblikujte svoje mnenje:

○ Po temeljitem branju in analizi članka si vzemite trenutek in razmislite o tem, kar ste se naučili. Premislite, ali se vam zdijo informacije prepričljive in ali se ujemajo z drugimi uglednimi viri, na katere ste naleteli. Oblikujte svoje mnenje na podlagi kritične presoje vsebine.

Vaja (25 minut)

  • 15 minut: Učencem_kam dajte prvi članek in jim pustite nekaj časa, da ga preberejo. Članek naj preberejo samostojno in nato opravijo 5 korakov kritičnega branja.
  • 10 minut: Razred kot skupina razpravlja o odgovorih na 5 vprašanj in poskuša odgovoriti na učiteljevo_ičino vprašanje: Ali ta članek zavzema stališče?

Teorija (10 minut)

Predstavljamo analizo deležnikov

Zainteresirane strani so akterji (družbene skupine, organizacije), na katere vpliva določena odločitev. Ko se na primer razpravlja o delovnopravni zakonodaji, so deležniki zaposleni_e in delodajalci_ke, saj spremembe delovne zakonodaje vplivajo na oba.

Analiza deležnikov je analiza motivov, omejitev in vplivov na deležnike_ice.

● Motivi: Katere spodbude vodijo vedenje deležnikov_ic? Na primer, večina delodajalcev_k je motiviranih, da povečajo svoj dobiček.

● Omejitve: Ali so njihovi motivi omejeni s kakšnimi zunanjimi dejavniki? Na primer, zakoni in norme, ki urejajo delovna razmerja, omejujejo zaposlene in delodajalce_ke.

● Vplivi: Kaj lahko deležnik_ca pridobi ali izgubi? Katere izbire imajo za njih prednost? Skratka, oceni, katera možnost bo deležnika_co stala več.

Analiza deležnikov in medijsko pozicioniranje

Analiza deležnikov je koristna za razumevanje, zakaj mediji delujejo tako, kot delujejo.

Najprej nam pomaga razmišljati o motivih. Tako kot druga zasebna podjetja, tudi večina medijev deluje na podlagi dobičkonosne spodbude (v celoti javno financirani mediji, kot je BBC, so izjema). V medijski krajini se to izraža v želji medijev po povečanju občinstva – večje kot je občinstvo, večji je dobiček.

Drugič, usmerja nas k razmišljanju o omejitvah. Lastništvo medijev je pomembno, saj lahko lastniki_ce (javni ali zasebni) izvajajo pomemben nadzor nad uredniško politiko (tradicionalni mediji) ali pravili obnašanja (družbeni mediji).

Na koncu nam naroči, da razmislimo še o vplivu. Zavzemanje določenih stališč lahko škoduje medijem, saj bi lahko odtujilo bralstvo (spodkopalo spodbudo za dobiček) ali izzvalo nasproten odziv lastnikov_ic. Poleg tega se mediji ne odzivajo le na zunanje zahteve in omejitve, ampak jih tudi oblikujejo s pripovedmi, ki jih promovirajo, in kontekst, na katerega se odziva.

Vaja (20 minut)

  • 15 minut: Učenci_ke dobijo drugi članek in ga preberejo. Analizirajo učinek motivov, omejitev in vplivov zavzetega stališča, pri čemer upoštevajo vse, kar so se naučili o analizi deležnikov.
  • 5 minut: Učenci_ke izberejo predstavnika_co, ki bo govoril_a za njihovo skupino in zberejo vse misli in ugotovitve. Prav tako morajo pripraviti vsaj 2 vprašanji za druge skupine - to je lahko nekaj, o čemer se niso strinjali v lastnih skupinskih razpravah, ali nekaj, kar jih v tem članku zanima.

Razprava (20 minut)

  1. Zakaj je kritično branje pomembno v digitalni dobi?
  2. Kako lahko spretnosti kritičnega branja posameznikom_cam pomagajo prepoznati dezinformacije?
  3. Kakšno vlogo igra pristranskost potrditve pri kritičnem branju in kako jo je mogoče ublažiti? (to vprašanje uporabite le, če ste obravnavali katero koli lekcijo, ki omenja pristranskost potrditve ALI če vaši_e učenci_ke poznajo koncept.)
  4. Kako lahko spretnosti kritičnega branja koristijo družbi kot celoti?
  5. Kakšne so etične odgovornosti medijskih ustvarjalcev pri omogočanju kritičnega branja?