Kaj o vas vedo družbeni mediji

Po pripravi na to vajo, kjer učenci_ke zahtevajo svoje podatke o družbenih omrežjih, jim ta učna priprava pomaga analizirati informacije, ki jih zbirajo platforme družbenih medijev. Razpravljali_e bodo o ustreznih posledicah glede zasebnosti.

Splošni cilji

  • Analiziranje podatkov, ki jih platforme družbenih medijev zbirajo prek naših profilov in interakcij
  • Preučevanje pomena spletne zasebnosti

Aktivnosti

Teorija (20 minut) - frontalno

Učitelj_ica razloži bistvo vaje in poda navodila.

Aim: učenci_ke razumejo bistvo vaje.

Vaja (45 minut) - razred

Učenci_ke posamezno pregledajo svoje podatkovne datoteke. Pri vsakem družbenem mediju ugotovijo, katere podatke ta ponudnik hrani.

Aim: učenci_ke spoznajo osebne podatke, ki jih shranjujejo določeni družbeni mediji.

Razprava (25 minut) - razred

Učenci_ke razpravljajo o svojih ugotovitvah.

Aim: učenci_ke razmišljajo o svojih ugotovitvah.

Nasveti in priporočila

Podjetja družbenih medijev lahko potrebujejo dolgo časa (tudi do 14 dni), da pripravijo datoteko za prenos. To učno uro je mogoče narediti v dveh stopnjah, pri čemer se druga stopnja začne šele, ko učenci_ke lahko prenesejo svoje podatke.


Teorija (20 minut)

Družbeni mediji zbirajo najrazličnejše podatke o svojih uporabnikih_cah: njihovo ime, starost, spol, zanimanja, politična prepričanja itd. Morda je lažje našteti podatke, ki jih (še) ne zbirajo. To je vsaj do neke mere javno znano. Manj jasno pa je, kaj se zgodi z vsemi temi informacijami.

Obstajajo tri možne stvari, ki se zgodijo s podatki, ki jih družbeni mediji zbirajo o svojih uporabnikih_cah:

  • Nič — nekatere podatkovne točke se preprosto zabeležijo in registrirajo, tudi če ne pomenijo neposredne uporabe. Včasih bi brisanje povzročilo več težav, kot če bi jih pustili tam, zaradi tega, kako je organizirano shranjevanje informacij, včasih pa obstaja upanje, da bi se lahko informacije kdaj v prihodnosti izkazale za koristne – podobno kot detektivi_ke pogosto hranijo dokaze v upanju, da jim bodo lahko prihodnje tehnologije nekega dne v korist.
  • Naredijo algoritem učinkovitejši: družbeni mediji želijo, da njihovi_e uporabniki_ce sodelujejo z njihovo vsebino. Podatke o svojih uporabnikih_cah lahko (in tudi dejansko počnejo to) uporabijo, da zagotovijo, da je prikazana vsebina bližje njihovim interesom.
  • Lahko jih uporabi tretja oseba: podatki o posameznih uporabnikih_cah (pogosto v velikih serijah) lahko končajo v rokah tretjih oseb, tudi tako, da jim jih prodaj platforma družbenih medijev.

Tretje osebe so vsi ljudje, organizacije, vlade itd., (razen posameznega uporabnika_ice in družbenih medijev, ki se jih zadeva), ki še vedno nekako dostopajo do informacij, ki jih je posameznik_ca dal_a družbenim medijem. Uporabljajo jih lahko za različne namene:

  • Vladne agencije jih lahko uporabijo za svoje preiskave in/ali zbiranje obveščevalnih podatkov. To je lahko povezano z morebitnimi kaznivimi dejanji, lahko pa je tudi del splošnega nadzora (upoštevajte primer Edwarda Snowdna, na primer).
  • Kriminalne združbe jih lahko uporabljajo za namene vdiranja v račune, izsiljevanja, širjenja zlonamerne programske opreme itd.
  • Podjetja jih lahko uporabljajo za prodajo svojih izdelkov, ciljno oglaševanje itd.

Tretje osebe lahko dostopajo do podatkov posameznikov_ic na tri načine:

  • kršitev: heker_ka lahko dostopa do baze podatkov družbenih medijev in pridobi informacije;
  • prodaja: družbeni mediji lahko prodajo informacije;
  • javni dostop: nekatere informacije so javno dostopne, včasih celo že povezane.

Vaja (45 minut)

Ta vaja se začne s prenosom uporabniških podatkov na glavnih družbenih medijih, ki jih uporabljajo mladi. To je treba storiti vnaprej. Lahko se osredotočite na en družbeni medij ali na več njih. Koristno je preveriti, katera družbena omrežja vaš razred najbolj uporablja. Podatke je treba prenesti vnaprej, saj lahko traja nekaj časa, da jih pridobimo.

Instagram

Navodila za prenos podatkov na Instagramu najdete tukaj: https://help.instagram.com/181231772500920?helpref

Tik Tok

Navodila za prenos podatkov na TikTok najdete tukaj: https://support.tiktok.com/en/account-and-privacy/personalized-ads-and-data/requesting-your-data

Snapchat

Navodila za prenos podatkov na Snapchat najdete tukaj:

https://support.snapchat.com/en-US/a/download-my-data

Facebook

Navodila za prenos podatkov na Facebook najdete tukaj:

https://www.facebook.com/help/1701730696756992

Twitter

Navodila za prenos podatkov na Twitterju najdete tukaj: https://help.twitter.com/en/managing-your-account/how-to-download-your-twitter-archive

Vajo je potrebno razdeliti na več dejavnosti:

  1. Analizirajte zbrane podatkovne točke (15 minut): učenci_ke morajo ugotoviti, katere informacije o njih zbirajo družbeni mediji. Naj naredijo seznam.
  2. Analizirajte, kako bi lahko podatkovne točke uporabili družbeni mediji ali tretje osebe (15 minut): učitelj_ica naj učence_ke prosi, da navedejo nekaj podatkovnih točk, ki so jih zbrali, jih zapiše na tablo in prosi razred, naj predlaga načine, kako ki bi jih lahko uporabili.
  3. Analizirajte, katere korake platforma družbenih medijev, ki jo analizirate, sprejme za zaščito vaših podatkov (15 minut): učenci_ke naj na internetu izvedejo hitro iskanje glede varnosti družbenih medijev, ki so pri roki. Poiskati morajo tudi morebitne škandale ali kršitve varovanja podatkov.

Razprava (25 minut)

  1. Vas je količina podatkov, ki ste jih našli tukaj, presenetila? Kaj je bilo najbolj presenetljivo?
  2. Katere vrste podatkov so po vašem mnenju najbolj neškodljive v rokah tretje osebe? Katere vrste so najbolj problematične?
  3. Kaj je za vas večja prioriteta - uporaba družbenih medijev brez omejitev ali spletna zasebnost?
  4. Ali razmišljate o korakih za boljšo zaščito vaše spletne zasebnosti v prihodnosti?