Razpravljanje o kontroverznih temah – analiza konteksta

Polemika
je razprava, ki jo zaznamuje predvsem izražanje nasprotujočih si stališč. Slovar Merriam-Webster

O kontroverznih ali celo polarizirajočih temah je težko razpravljati, vendar jih ne smemo prezreti. Analiza teme v razred, ne da bi se izločalo učence_ke z manjšinskimi mnenji lahko pomaga učencem_kam, da se naučijo upoštevati in ocenjevati različne perspektive.

Splošni cilji

  • Naučiti se pristopiti k spornim temam na umirjen in utemeljen način
  • Zmanjšati napetosti okoli polarizirajočih tem

Aktivnosti

Vaja (40 minut) - razred

Učitelj_ica vodi razpravo ob tabli, učenci_ke pa sodelujejo pri razpravi.

Aim: učenci_ke vadijo analizo konteksta določene teme

Nasveti in priporočila

  • Ta vaja je lahko zelo dober uvod v vsako sporno temo, lahko pa služi tudi kot samostojna dejavnost. Ko se vaši_e učenci_ke seznanijo s postopkom, lahko vajo znatno skrajšate.
  • To je vaja za razmišljanje in je namenjena olajšanju prvega koraka pri spoznavanju določene novice ali teme. Od učencev_nk ne smemo pričakovati popolnih ali v celoti preverjenih informacij o temi. Namesto tega naj vaja služi združevanju njihovega obstoječega znanja in vtisov ter jim pokaže način, kako to analizirati, pri čemer pokaže močne in šibke točke njihovega razumevanja teme.

Vaja (40 minut)

Pri analizi konteksta gre za pristop k določeni temi in soočanje z njo, poznavanje osnovnih dejstev o njej, prepoznavanje osnovnih deležnikov_ic, pomembnih za temo, in razumevanje, kako so povezani z njo. Ideja te vaje je, da učenci_ke vadijo, kako pristopiti k določeni temi: katera vprašanja postaviti, kako jo raziskati. Ko se lotevamo kontroverznih tem, analitični pristop pomaga razbremeniti napetosti, vnesti logično razmišljanje in na dejstvih temelječe potrditve trditev v razpravi.

Na začetku učne ure bi morali svoje učence_ke obvestiti o temi, ki jo boste analizirali, ali izbrati temo z njimi.

Kot primer bomo postavili naslednjo temo: prevzem Twitterja s strani Elona Muska. Če niste seznanjeni s tem posebnim primerom, vam predlagamo, da preberete ta članek na Wikipediji za osnovni pregled.

Za to vajo lahko izberete svoje teme (če potrebujete pomoč pri tem, si lahko ogledate poglavje o »Classroom Material Preparation« v Metodološkem vodiču MeLitA), vendar je v vsakem primeru koristno prebrati ta primer.

  • Osnovne definicije

Ko je tema zapisana na tabli, se morate prepričati, da vsi razumejo, kaj besede v trditvi o temi dejansko pomenijo. To bo bolj ali manj pomembno, odvisno od tega, kako dobro temo poznajo vaši_e učenci_ke. Na tej točki bi morali biti osredotočeni samo na glavni pomen, tj. na tej točki se naj ne spušča v nadaljnjo razpravo.

Elon Musk je eden najbogatejših ljudi na svetu, ki je kupil Twitter .

Twitter je eden najbolj priljubljenih družbenih omrežji, kjer ljudje delijo »tvite«, ki običajno vsebujejo 280 znakov. Twitter je pomembna platforma političnih razprav, novic in podobnih kratkih objav.

  • Identifikacija zainteresiranih strani

Ko vemo, o čem razpravljamo, bi morali začeti identificirati zainteresirane strani. Zainteresirana stran je oseba, skupina ljudi, entiteta ali pravzaprav kdorkoli/karkoli, ki se je/ga tema na določen način zadeva. Učenci_ke naj predlagajo različne zainteresirane strani, ki jih zapišite na tablo. Posebno pozornost posvetite deležnikom_icam, ki bi jih lahko razdelili v različne podskupine. Ta del vaje je podrobneje pojasnjen v učnih pripravah, ki se tičejo deležnikov, zato si jih v primeru nejasnosti oglejte.

Uporabniki_ce Twitterja (javne osebnosti, institucije, običajni ljudje)

Oglaševalci_ke

Osebje Twitterja

Politiki_čarke (različne države)

Druga družbena omrežja

  • Prepoznavanje okoliščin

Ko približno veste, kdo igra vlogo pri določeni temi, poskusite o njih ugotoviti čim več. To pomeni, da jih opišemo, pri čemer se osredotočimo predvsem na lastnosti, ki so pomembne za našo temo. To storite tako, da prosite razred, naj jih opiše (dobesedno: povejte, kakšni so, navedite dejstva o njih), in to napišete na tablo. Osredotočanje na lastnosti, ki so pomembne za našo temo, pomeni, da za vsako lastnost, dejstvo ali pridevnik, ki vam ga dajo učenci_ke, od razreda zahtevate, da ugotovi, ali je relevanten za temo.

Primer ustreznih lastnosti in značilnosti:

Twitter je bil že pred prevzemom finančno nestabilen.

Oglaševalci_ke skrbijo za svojo javno podobo.

Družbeni mediji vedno tekmujejo drug proti drugemu.

Primer manj relevantnih (čeprav jih je zelo malo treba popolnoma zavreči) lastnosti in značilnosti

Twitter je bil ustanovljen leta 2006.

Družbeni mediji imajo veliko slik mačk.

  • Prepoznavanje povezav

Zadnji korak analize konteksta je poskusiti videti, kako se različne zainteresirane strani in okoliščine povezujejo med seboj. To je najtežji in najnaprednejši del analize konteksta. Na tej točki raje uporabite drugo tablo (ali počistite prvo), vaši_e učenci_ke pa naj predlagajo pomembne povezave. Obstaja nekaj napotkov, ki vam lahko pomagajo pri tem:

1) prosite učence_ke, naj razmislijo o kateri koli možni povezavi (na tej točki je lahko naključna);

2) prosite učence_ke, naj razmislijo o kakršnih koli možnih načinih, na katere bi deležniki_ce, ki jih analizirate, imeli korist drug od drugega;

3) prosite učence_ke, naj razmislijo o kakršnih koli odnosih moči med njimi (ali ima katera koli zainteresirana stran moč nad drugo? Če da, kakšna je ta moč?).

Na tabli lahko ustvarite nekakšen miselni vzorec.

Oglaševalci_ke so povezani_e z uporabniki Twitterja; prisotni_e so, če obstajajo uporabniki_ce.

Drugi družbeni mediji postanejo močnejši, če Twitter izgubi moč.

Politiki_čarke uporabljajo Twitter, da stopijo v stik s potencialno bazo volivcev_vk.

Javne osebnosti so na Twitterju običajno bolj osebne, v nasprotju z drugimi družbenimi mediji, kjer njihove profile običajno vodijo njihovi_e pomočniki_ce.

Ob koncu te ure bodo vaši_e učenci_ke opravili_e analizo konteksta. Kaj jim to omogoča? To je močno izhodišče za vsako prihodnjo razpravo o temi, oblikovanje argumentov, organizacijo javne debate ali pisanje o temi. Učence_ke je treba spodbuditi, da uporabljajo orodja in metode, ki so jih prejeli tukaj tudi prihodnjih nalogah.

Razprava (5 minut)

  • Kateri korak naše analize konteksta se vam je zdel najzahtevnejši? Zakaj?
  • Katere teme bi radi analizirali s tem pristopom?