Sintaksa, kompozicija in ton

Učenci_ke dobijo vzorec pisnega dela o neki temi. Razdeljeni so v skupine (ali delajo posamezno) in imajo nalogo, da spremenijo besedilo, da prenesejo ista dejstva, vendar bistveno spremenijo ton besedila.

Splošni cilji

  • Razumevanje vpliva, ki ga ima čustveno nabit jezik na naše dojemanje dejstev

Aktivnosti

Teorija (15 minut) - frontalno

Učitelj_ica predstavi teorijo.

Aim: učenci_ke razumejo osnove jezikovnega sloga.

Primer (5 minut) - frontalno

Učitelj_ica navede primere različnih rab stilov, ki izražajo različne pomene.

Aim: učenci_ke znajo povezati teoretično razlago s praktičnimi primeri.

Vaja (25 minut) - skupinsko delo

Učenci_ke prepišejo besedilo.

Aim: učenci_ke se naučijo, kako uporabiti različne slogovne pristope za posredovanje pomena in kako ga prepoznati.

Predstavitve (20 minut) - razred

Učenci_ke predstavijo svoje delo.

Aim: učenci_ke delijo svoje delo in spoznavajo različne pristope k uporabi čustev za posredovanje pomena.

Razprava (20 minut) - razred

Učenci_ke razpravljajo o uporabi sloga v pisnih medijih.

Aim: učenci_ke razmišljajo o dejavnosti.

Nasveti in priporočila

  • Glede na čas, ki ga imate na voljo in velikost razreda, lahko učenci_ke delajo individualno, v parih ali pa jih razdelite v skupine (do 4 člane_ice).
  • Z lahkoto bi imeli celoletni predmet na fakulteti o slogu pisanja in njegovi povezavi s pomenom. To ni cilj te vaje. Glavni cilj je, da vaši_e učenci_ke vidijo, kako učinkovit je lahko slog, kar zahteva manj teorije. Lahko bi rekli, da jih učimo, da so bolj aktivni_e in čuječi_e bralci_ke kot pa pretkani_e in spretni_e pisatelji_ce.

Teorija (15 minut)

Za to dejavnost morajo učenci_ke poznati slog na makro in mikro ravni, kar ustreza temu, kako je vsebina predstavljena na ravni sintakse in kompozicije ter načinu izražanja vsebine z izbiro besed.

Makro slog - Sintaksa in kompozicija

Kako je predstavljena vsebina:

  • Vrstni red, v katerem so predstavljene informacije;
  • Katera dejstva so izpostavljena;
  • Do katerega(-ih) sklepa(-ov) vsebina vodi bralca_ko.

Mikro slog - Izbira besed

Kako je vsebina izražena:

  • Besede, ki se uporabljajo za zagotavljanje konteksta in razpoloženja;
  • Ton.

Teoretični okvir lahko povežete in prilagodite svojemu znanju in predmetnemu področju. Če ste učitelj_ica jezika, lahko to poučujete, kakor želite. Vendar pa je nujno, da učenci_ke razumejo, s katerimi spremenljivkami lahko komunicirajo in katere dele besedila lahko spremenijo.

Navedete lahko nekaj primerov – upoštevajte, da lahko pride do prekrivanja med »makro« in »mikro« stilom besedila. Spodaj je nekaj primerov, kako lahko slog vpliva na pomen in spremeni ton.

Primer (5 minut)

Makro slog — vrstni red informacij

74-letni JS je zapeljal na priključek avtoceste v napačni smeri in povzročil nesrečo. Ima že zgodovino nepremišljene vožnje.

VS

JS, voznik z zgodovino kršitev pravil, je zapeljal na priključek avtoceste v napačno smer in povzročil nesrečo. Star je 74 let.

Makro slog - poudarjanje različnih informacij

Begunci so pretežno mladi moški brez spremstva. Večinoma bežijo iz območij, kjer divjajo vojne, lakota, ekološka katastrofa ali vse troje .

VS

Begunci so običajno brez spremstva in bežijo iz nevarnih območij. Gre predvsem za mlade moške, stare od 16 do 30 let, ki prihajajo brez družin.

Makro stil - poudarjanje zaključkov

Vojna v Ukrajini postaja res dolga in draga, medtem ko državljani_ke EU doživljajo krizo, saj se življenjske potrebščine kar naprej dražijo. Mnogi_e državljani_ke še vedno podpirajo ukrajinsko stran, vendar ni nobenih zagotovil, kako dolgo bo to trajalo.

VS

Vojna v Ukrajini postaja res dolga in draga, medtem ko državljan _ke EU doživljajo krizo zaradi naraščajočih stroškov osnovnih življenjskih potrebščin. Kljub temu številni_e državljani_ke še vedno podpirajo ukrajinsko stran s trdno in na videz nepopustljivo podporo.

Mikro slog - izbira besed

Migranti_ke prihajajo v vedno večjem številu.

VS

Zdaj je več beguncev_nk, kot jih je bilo prej.

Mikro stil - izbira registra

Končno je Evropski parlament sprejel dolgo pričakovano zakonodajo.

VS

S potezo, ki so jo mnogi pozdravili, je Evropski parlament po manjši zamudi sprejel nov zakon.

Vaja (25 minut)

Če učenci_ke delajo v skupinah, lahko izberete, ali:

  • Vse skupine delajo na istem besedilu tako da vsaka skupina izdela eno prepisano besedilo; oziroma
  • Vsaka skupina dela na drugem besedilu.

Pred začetkom vaje je treba skupinam določiti položaj, ki naj ga zavzamejo pri prepisovanju besedila. Še enkrat imate dve možnosti:

  • Učenci_ke naj prepišejo besedila nekje v spektru slikanja novic iz »zelo ugodne luči« do »zelo neugodne«. Težavnost lahko prilagodite tako, da uvedete več kategorij. Najbolj dostopna delitev bi bila torej tri skupine (pozitivna, nevtralna, negativna).
  • Učenci_ke naj napišejo besedila v celem spektru naklonjenosti novicam in z razlikovanjem uporabljenega tona (formalno, nevtralno, sproščeno). V tem primeru lahko kombinirate različne kategorije položaja (pozitivno, nevtralno, negativno obarvane novice) in tona (formalno, nevtralno, sproščeno).

Za začetek lahko uporabite relativno suha in jedrnata besedila. Tiskovne agencije, kot je Reuters, so dober vir takšnega poročanja, za vsebine v slovenščini pa lahko poskusite tudi na STA. Lahko pa uporabite tudi učbenike in tekste v le-teh. Ko učenci_ke napredujejo, jim zagotovite bolj zapletena besedila, na katerih bodo lahko delali.

Odmor

Predstavitve (20 minut)

Vsaka skupina naj izbere predstavnika_co, ki bo imel_a do 2 minuti časa, da predstavi delo skupine ostalim v razredu.

Razprava (20 minut)

  1. Kateri stil se vam zdi najbolj privlačen?
  2. Ali menite, da je mogoče slog uporabiti za prikrivanje lažnih novic?
  3. Zakaj nekateri mediji pišejo neformalno?