Naše medijsko okolje 3: Blef z lažnimi novicami

V tej igri učenci_ke delajo v skupinah, da pripravijo dve novici o isti zgodbi, ki je še v razvoju. Medtem ko je ena objektiven pregled dogodkov, druga vsebuje lažne in zavajajoče informacije.

Splošni cilji

  • Kritično mišljenje,
  • Sposobnost pisanja

Aktivnosti

Vaja (30 minut) - skupinsko delo

Učitelj_ica pripravi vajo. Učenci_ke pripravljajo svoje novice in eno od različic predstavijo razredu.

Aim: učenci_ke skozi igro dobijo vpogled v lažne in zavajajoče novice in spoznajo, da so lahko neočitne.

Razprava (15 minut) - razred

Učitelj_ica moderira razpravo o nevarnostih in vseprisotnosti lažnih in zavajajočih novic, pa tudi o navadah učencev_nk, ki se nanašajo na preverjanje dejstev in spremljanje tega, kar preberejo ali vidijo v novicah.

Aim: učenci_ke razmišljajo o vplivu lažnih in zavajajočih informacij v medijih.

Ključne besede

Nasveti in priporočila

  • Ta vaja zahteva osnovno znanje o tem, kako je običajno sestavljen članek ali novinarski prispevek.

Vaja (30 minut)

Uvod - 5 minut

Učenci_ke so razdeljeni v skupine (do 4 učenci_ke v skupini). Skupinam lahko date nekaj minut časa, da izberejo novico, ki jo želijo obravnavati (eno na skupino), ali pa skupinam sami dodelite teme. Tema je lahko povezana z določenim predmetnim področjem ali enoto. V vseh primerih mora tema predstavljati resničen dogodek ali novico. Učence_ke spodbujamo k uporabi interneta za raziskovanje teme.

Ko ima vsaka skupina temo, imajo skupine nalogo, da razvijejo dve različni novici (članek ali lažni segment za TV novice). Ena novica mora vsebovati samo preverjene informacije in razkrivati morebitne špekulacije ali napovedi. Druga mora vsebovati lažne in/ali zavajajoče informacije in načeloma predstavljati lažno novico.

Vsaka skupina bo morala predstaviti bodisi »lažno novico« ali »resnično novico«, ki jo je pripravila, vendar bodo izvedeli katero šele tik pred predstavitvijo. Po predstavitvi preostali razred glasuje o tem, ali je bila predstavitev »resnična« ali »lažna«. To pomeni, da morata biti obe njuni novici prepričljivi – očitne lažne novice bi lahko zlahka opazili in igro izgubili.

Potek - 15 minut

Učenci_ke imajo skupaj 15 minut časa za delo na opisanih dveh novicah. Učitelj_ica jim lahko dodeli in jim dovoli, da izberejo, ali želijo delati na člankih (tj. pisnih novicah) ali igrati TV novice. Opomnite jih, da morata biti oba rezultata prepričljiva – nekatere lažne novice je težko opaziti, najnevarnejše novice so ravno tiste, ki nam uidejo izpod radarja.

Glasovanje - 10 minut

Vsaka skupina ima 90 sekund, da predstavi eno od svojih novic, toda katero? Učitelj_ica bodisi vrže kovanec ali pusti tistim, ki predstavljajo, da izvlečejo listek iz kupa, ki vsebuje enako število »lažnih« in »pravih« listkov.

Po predstavitvi preostali razred glasuje o tem, ali je bila predstavitev "resnična" ali "lažna". Učenci_ke glasujejo v skupinah, ne posamezno. Učitelj_ica sešteje glasove, pri čemer vsaka skupina, ki je pravilno uganila, dobi eno točko za pravilni odgovor.

Razprava (15 minut)

  1. Katere so bile najbolj zahrbtne in katere najbolj očitne neresnice ali zavajajoči elementi, ki ste jih opazili ali so vam ušli?
  2. Kakšna je bila vaša strategija, da bi vaše "lažne novice" postale bolj prepričljive? Kako ste se kot skupina odločili, katere ideje so dovolj subtilne in katere preveč očitne, da bi jih vključili?
  3. Ko berete članek, kako pogosto spremljate tam navedene informacije? Ali kdaj preverite dejstva?