Debata o piratstvu novic: Menimo, da je piratizirati novice legitimno.

Ta učna priprava govori o organizaciji debate na temo moralnosti piratstva novic . Poleg navodil vsebuje tudi argumente za obe strani, ki vam bodo v pomoč pri pripravi.

Splošni cilji

  • Javno nastopanje,
  • Argumentacija,
  • Kritično mišljenje,
  • Debata

Aktivnosti

Teorija (15 minut) - frontalno

Učitelj_ica razloži pravila debatnega formata in pove debatno trditev.

Aim: učenci_ke razumejo nalogo.

Vaja (30 minut) - skupinsko delo

Učenci_ke pripravijo svoje argumente in govore.

Aim: učenci_ke se pripravljajo na izvedbo debate.

Predstavitve (30 minut) - razred

Debata poteka; nekateri_e učenci_ke debatirajo, drugi_e si zapisujejo in razsojajo.

Aim: učenci_ke sodelujejo v debati kot govorci_ke ali sodniki_ce.

Razprava (15 minut) - razred

Razred se pogovori o debati, pri čemer učitelj_ica poskrbi, da lahko učenci_ke, ki niso nastopili_e, izrazijo svoje mnenje o debati.

Aim: učenci_ke razmislijo o debati, ki so jo pravkar slišali_e.

Nasveti in priporočila

  • Uporabite argumente, navedene kot primere v tej pripravi, da pomagate neizkušenim učencem_kam, če imajo težave.
  • Drugi načini uporabe pripravljenih argumentov se lahko razlikujejo glede na zahtevnost teme. Vse teme predstavljene v teh pripravah, lahko debatirajo vsi_e učenci_ke, odvisne so samo od količine priprav, ki jih pred uro vložite vanje. Če gre za zelo zahtevno temo, lahko spodaj pripravljene argumente pokažete učencem_kam, da jih bodo še vedno nadaljnje razvijali_e, vendar jim bo to dalo osnovno idejo, kje začeti. Če menite, da bi vaši_e učenci_ke morda težko našli_e ideje za argumente, priporočamo, da jim podate teze za argumente in jim dovolite, da jih razvijejo v svojem tempu.
  • Preden se lotite te (ali katere koli druge priprave naslovljene »Debata«) učne priprave, poskrbite, da boste najprej obravnavali učne vsebina, kot sta »Osnovna struktura argumenta« in »Analiza trditve«.

Teorija (15 minut)

Ta učna priprava govori o organizaciji formalne debate v razredu. Ne organiziramo – in to je ključno – razprave. Debata se od razprave razlikuje po tem, da je strukturirana in ima jasna pravila:

  • Tema debate je oblikovana kot trditev, ki jo bodo nekateri_e govorci_ke podprli_e, nekateri_e pa ji nasprotovali_e. Ni prostora za kompromis; ena ekipa zmaga, druga pa izgubi;
  • V tej različici formalne debate (prilagojeni za uporabo v razredu) imamo dve sodelujoči ekipi (zagovorniška in negacijska stran);
  • Debaterji_ke ne morejo izbrati, katero stran zastopajo - strani se naključno dodelijo z metom kovanca:
  • Pravila jasno določajo, kdo kdaj govori in koliko časa govor traja.

Za debato v razredu predlagamo naslednjo obliko:

  • Vsaka ekipa ima tri govorce_ke, ki bodo imeli_e vsak 4-minutni govor;
  • Med glavnimi govori (vendar šele po prvih 30 sekundah in pred zadnjimi 30 sekundami govora) lahko nasprotna ekipa vstane in postavi vprašanje. Vsak_a govorec_ka mora sprejeti in odgovoriti na vsaj eno vprašanje nasprotne ekipe. Druga možnost je, da imate po vsakem govoru 1-2-minutni čas za vprašanja – to možnost priporočamo, če želite vključiti več učencev_k in če so ti začetniki_ce v javnem nastopanju in bi jih prekinitve lahko prestrašile;
  • Učenci_ke, ki ne govorijo, so sodniki_ce.

Prva_i govorca_ki (na obeh straneh) naj nastavita debato in podata začetne argumente. Nastavitev debate pomeni vzpostavitev glavnih definicij in razjasnitev teme debate (za več informacij glejte učno pripravo »Analiza trditve«). Druga_i govorca_ki morata_i predstaviti zadnje argumente, se odzvati na argumente nasprotne ekipe in obnoviti argumente svojega_e prvega_e govorca_ke. Tretja_i govorca_ki naj analizirata vse argumente, odgovorita svojim nasprotnikom_cam in obnovita svojo argumentacijo. Z drugimi besedami, vsak_a mora ponuditi pregled dogajanja v debati in podati razloge, zakaj je zmagala njuna ekipa.

Ostali_e v razredu naj delujejo kot sodniki_ce. Naj si zapisujejo in tehtajo argumente zagovorniške in negacijske strani. Naučite jih, naj bodo objektivni_e in naj ocenjujejo le govore, ki so jih slišali_e, pri čemer pustijo ob strani svoja osebna mnenja in/ali argumente in primere, ki bi jih uporabili_e če bi debatirali_e sami_e..

Če želite učence_ke bolj aktivno vključiti, lahko predlagani format vedno prilagodite več učencem_kam – imejte 6 učencev_k na ekipo in vsak_a od njih naj ima 2-minutni govor. Za postavljanje vprašanj in odgovarjanje nanje je mogoče uporabiti tudi ločen par učencev_nk na ekipo. Če vas zanima več formatov debate v razredu, vam priporočamo, da preberete poglavje »Debata v razredu« v Metodološkem vodniku Melita.

Vaja (30 minut)

Ko sestavite ekipe, morajo imeti čas za pripravo. Pri pripravi argumentov naj sodelujejo tudi učenci_ke, ki ne debatirajo.

Učencem_kam dovolite uporabljati učbenike in internet, medtem ko iščejo svoje argumente. Če se vaši_e učenci_ke še vedno ne znajdejo najbolj in si argumentov ne domislijo, vam priporočamo, da začasno ustavite njihovo skupinsko delo in kot razred opravite hitro nevihto možganov ter zabeležite vse razloge za in proti trditvi.

Kolikor je le mogoče, naj učenci_ke poskušajo sami_e graditi argumente. Če imajo težave, uporabite katerega koli od spodaj navedenih argumentov, da jim date idejo o tem, kako bi lahko izgledal argument za ali proti.

Zagovorniška stran

Definicije:

Piratstvo novic: Ta izraz se nanaša na uporabo, reprodukcijo ali distribucijo novic, katere vrste presegajo zakonito pošteno uporabo.

1. argument: Dostop do novic in informacij je temeljna človekova pravica.

Razlaga:

Ljudje potrebujejo dostop do natančnih in raznolikih virov novic in informacij, da lahko sprejemajo informirane odločitve in sodelujejo v demokraciji. S tem ko mediji novice in informacije, ki so bistvenega pomena za dobro počutje posameznikov_ic, postavljajo za plačljive zidove, postavljajo dobiček pred svoje glavne obveznosti, ki so obveščanje državljanov_k.

Primer:

V nekaterih državah novice in informacije nadzoruje majhna skupina ljudi, kar vodi v cenzuro in pomanjkanje raznolikosti mišljenja.

Učinek:

Z omogočanjem proste izmenjave novic in informacij prek piratstva lahko posamezniki_ce dostopajo do informacij, ki bi bile sicer omejene, in spodbujajo bolj informirano in angažirano prebivalstvo.

2. argument: Medijske organizacije pogosto poročajo pristransko.

Razlaga:

Lastništvo medijev je pogosto skoncentrirano v rokah nekaj velikih korporacij in posameznikov_ic, ti subjekti pa lahko uporabijo svoj nadzor nad mediji za lastne interese. Piratstvo posameznikom_cam omogoča dostop do več novic in informacij iz alternativnih virov, kar pomaga spodbujati bolj raznolik in uravnotežen nabor perspektiv.

Primer:

V nekaterih državah so brezplačni mediji pod nadzorom vlade in se uporabljajo za širjenje propagande in zatiranje glasov nasprotnikov_ic. Mediji, ki temu nasprotujejo, so običajno v zasebni lasti in se preživljajo z oglasi; zato je veliko večja verjetnost, da bodo stvari postavili za plačilni zid.

Učinek:

Verjamemo, da bolj pestra medijska pokrajina ustvarja bolj obveščene, angažirane in aktivne državljane_ke.

Negacijska stran

1. argument: Piratstvo je nedovoljena uporaba ali reprodukcija avtorsko zaščitenega materiala in je nezakonita, piratstvo novic pa dejansko aktivno škoduje novinarstvu.

Razlaga:

Novinarske organizacije se zanašajo na prihodke, ustvarjene z distribucijo svojih vsebin, da še naprej zagotavljajo natančne in raznolike novice in informacije javnosti.

Primer:

Če piratstvo novic postane široko razširjeno, bodo tiskovne organizacije morda imele težave z ustvarjanjem dovolj prihodkov za vzdrževanje svojega delovanja, kar bo zmanjšalo količino in kakovost novic in informacij, ki so na voljo javnosti.

Učinek:

Dopuščanje piratstva novičarskih vsebin spodkopava zmožnost novinarskih organizacij, da javnosti še naprej zagotavljajo informacije, ki jih potrebujejo, kar na koncu vodi do manj obveščenega prebivalstva.

2. argument: Piratstvo novic lahko povzroči širjenje napačnih ali zavajajočih informacij.

Razlaga:

Ko so novice piratske, jih pogosto vzamemo iz konteksta in delimo brez ustreznega preverjanja dejstev.

Primer:

V dobi interneta se lahko dezinformacije hitro in široko razširijo prek družbenih medijev in drugih platform, kar povzroči zmedo in škodo.

Učinek:

Piratstvo lahko prispeva k širjenju dezinformacij, spodkopava zaupanje v novice in informacije ter na koncu vodi k manj obveščenem prebivalstvu.

Odmor

Predstavitve (30 minut)

Debata poteka; nekateri_e učenci_ke debatirajo, drugi_e si zapisujejo in razsojajo.

Razprava (15 minut)

  1. Kdo je po vašem mnenju zmagal v debati in zakaj?
  2. Kaj bi naredili drugače?
  3. Ali se je vaše mnenje o temi po ogledu debate spremenilo?