Deležniki 3: Poskusna debata deležnikov

V tej učni uri učenci_ke prevzamejo vloge različnih deležnikov in posredujejo prispevke o spornih dogodkih ali polarizirajočih novicah. Vaja jim omogoča, da lažje prepoznajo argumente, ki podpirajo specifična stališča do spornih družbenih vprašanj in javnega nastopanja, ne da bi morali obvladati ključne elemente formalne debate.

Splošni cilji

  • Kritično mišljenje,
  • Predstavitvene sposobnosti,
  • Javno nastopanje

Aktivnosti

Vaja (30 minutes) - Groups

Skupine imajo debato (poskusno debato) o sporni temi, pri čemer prevzamejo vlogo določenega deležnika.

Aim: učenci_ke vadijo argumentacijske in predstavitvene veščine, hkrati pa se učijo razločevati stališča različnih deležnikov.

Razprava (15 minut) - razred

Učitelj_ica in učenci_ke se na kratko pogovorijo o igri.

Aim: učenci_ke razmišljajo o dejavnosti.

Nasveti in priporočila

  • Teme, ki jih izberete, bodo določile stopnjo zahtevnosti te vaje.
  • Vsem skupinam lahko dodelite isto temo ali pa za vsako skupino pripravite drugačno. V vseh primerih je pomembno, da je tema diskutabilna – torej odprta za razpravo, z relevantnimi stališči na različnih straneh.
  • Učenci_ke morajo imeti splošno znanje o temi, da bi lahko sodelovali pri tej vaji.

Vaja (30 minutes)

Teme

Razred razdelite v skupine (do 8 učencev_k na skupino). Vsaki ekipi dodelite isto temo ali pripravite različne teme za vsako ekipo. Pomembno je, da so te teme diskutabilne – torej odprte za razpravo, z relevantnimi stališči na različnih straneh. Tema je lahko povezana z nečim, kar se učite v razredu, in/ali polarizirajočo novico, na primer o javni politiki, na katero imajo različne skupine ljudi različne poglede. Učenci_ke bi morali imeti nekaj splošnega znanja o temi, da bodo lahko sodelovali pri tej vaji.

V bistvu naše teme v tej vaji odražajo debatne trditve – izjave, ki služijo kot teme za debato. Vsak_a učenec_ka bo dobil_a določeno vlogo, ki pomeni drugačen pogled na našo temo (ali debatno trditev). Če potrebujete pomoč pri iskanju teme, lahko uporabite Motionbase, brezplačno digitalno orodje za brskanje po debatnih trditvah.

Vloge

To, da je tema sporna, pomeni, da se lahko zavzame več stališč. V formalni debati morajo ekipe podpreti ali nasprotovati debatni trditvi. Pri tej vaji (in v resničnem življenju) obstajajo različne stopnje podpore in nasprotovanja določenemu vprašanju, različne zainteresirane strani pa zavzamejo stališče, povezano z njihovim odnosom do vprašanja.

Ko napoveste temo(-e), naj vaši_e učenci_ke iz posode izvlečejo listke, na katerih so navedene različne vloge. Med razpravo o temi v svoji skupini naj učenci_ke zagovarjajo stališče, za katerega menijo, da je v skladu z vlogo, ki jim je bila dodeljena.

Razpravo lahko umestite v svojo lokalno skupnost ali pa si predstavljate, da poteka na nacionalni ali mednarodni ravni. Vloge bi morale odražati ta kontekst. Spodaj lahko najdete nekaj primerov tem za razpravo, skupaj z razčlenitvijo vlog, ki bi jih lahko dodelili učencem_kam:

Tema: Vlada bi morala odločno podpirati vegansko kmetijstvo/kmetijstvo brez živali in prenehati podpirati živinorejo.

Vloge: predstavnik_ca Združenja govedorejcev, predstavnik_ca Ministrstva za kmetijstvo, lobist_ka največjega nacionalnega proizvajalca sira, državljan_ka 1, državljan_ka 2, veganski_a aktivist_ka, vodja nevladne organizacije Združenje organske hrane, moderator_ka

Tema: Naše mesto bi moralo prepovedati platforme za kratkotrajen najem nepremičnin med posamezniki_icami, kot je recimo Airbnb.

Vloge: župan_ja, predstavnik_ca mestne turistične skupnosti, lastnik_ca hotela, predstavnik_ca turistično-nastanitvenega združenja, lastnik_ca 3 Airbnb apartmajev, občan_ka 1, občan_ka 2, moderator_ka

Tema: Države članice Evropske unije bi si morale prizadevati za povečanje proizvodnje jedrske energije.

Vloge: lobist_ka za sončne elektrarne, minister_ica za energetiko Francije (ima 56 delujočih jedrskih reaktorjev), minister_ica za energijo Nemčije (zaprla proizvodnjo jedrske energije aprila 2023), minister_ica za energijo [vaše države], predsednik_ca Evropske Komisije, vodilni_a jedrski_a fizik_čarka v EU, predstavnik_ca vseevropske mreže državljanskih aktivistov_k proti jedrskim odpadkom, moderator_ka

Vaja

Razložite vajo, razdelite razred v skupine, določite temo ali teme in učenci_ke naj narišejo listke s svojimi vlogami. Ne bi smeli izbirati svoje vloge - namesto tega bi morale biti vloge dodeljene naključno. Ko so učenci_ke razdeljeni v skupine in je vsakemu učencu_ki dodeljena vloga, preuredite učilnico, če je mogoče, tako da ima vsaka skupina svojo okroglo mizo ali krog stolov. To ne sme trajati več kot 10 minut.

Moderatorjem_kam naročite, naj začnejo razpravo tako, da povabijo enega_o od članov_ic skupine, da govori ostalim članom_icam skupine. Moderatorji_ke bi morali zagotoviti, da vsi sodelujejo in prekiniti, če ena oseba prevladuje v razpravi in si vzame predolgo časa, da izrazi svoje poglede. Čas razprave je 15 minut – občasno opozorite razred, koliko časa jim je še ostalo. Nato jim dajte dodatnih 5 minut, da poskusijo doseči odločitev o temi razprave.

Razprava (15 minut)

Učitelj_ica in učenci_ke se na kratko pogovorijo o igri.

  1. Ali je vaši skupini uspelo doseči odločitev glede teme razprave? Če da, kako vam je to uspelo – so morali nekateri ljudje spremeniti svoje poglede? Če ne, zakaj?
  2. Ali ste težko določili, kakšno stališče bi imela oseba v vaši vlogi do tega vprašanja?
  3. Ali so vaši osebni pogledi popolnoma usklajeni z vlogo, ki vam je bila dodeljena? Če ne, ali vam je bilo težko predstaviti njihovo stališče?