Deležniki 1: Identifikacija zainteresiranih strani v medijih

Deležnik, zainteresirana stran
Zaposleni_a, vlagatelj_ica, stranka itd., ki je vključen_a v podjetje ali kupuje od podjetja in ima interes za njegov uspeh. Cambridge Dictionary
Deležnik, zainteresirana stran
2: tisti_a, ki ima delež v podjetju 3: tisti_a, ki je vpleten_a v neko dejanje ali nanj vpliva Merriam-Webster Dictionary

Razumevanje vloge različnih deležnikov v določeni novici (ali medijskem okolju) omogoča učencem_kam globlje razumevanje kompleksne dinamike, ki vpliva na medijsko vsebino, produkcijo, distribucijo in sprejem. Naučiti se prepoznati različne deležnike in njihov pomen je ključni korak, da postanete bolj obveščen_a in kritičen_na uporabnik_ca medijev.

Splošni cilji

  • Spoznavanje deležnikov, ki sodelujejo pri vsebini medijskega prispevka, njegovi produkciji, distribuciji ter sprejemu.
  • Naučiti se preveriti in prepoznati pristranskost v poročanju in uporabi medijev.

Aktivnosti

Teorija (5 minut) - frontalno

Predstavite teorijo učencem_kam.

Aim: učenci_ke razumejo osnovno definicijo deležnikov in da imajo le-ti lahko različne stopnje interesa, vpliva in moči.

Primer (15 minut) - frontalno

Z uporabo določenega novičarskega poročila popeljite razred skozi šest strategij za prepoznavanje ključnih deležnikov.

Aim: učenci_ke se seznanijo s strategijami, ki jih lahko uporabijo za identifikacijo posameznikov_ic, skupin ali institucij, ki so vključene v medijsko točko.

Vaja (10 minut) - skupine do 5 učencev_k

Polovica skupin razvršča deležnike, identificirane v prejšnjem primeru, glede na to, koliko tema vpliva nanje, medtem ko jih druga polovica razvršča glede na to, koliko moči in vpliva imajo na zadevo.

Aim: učenci_ke razumejo, da obstajajo različne ravni vpliva in moči deležnikov, pa tudi raven, do katere različni dogodki vplivajo na različne deležnike.

Razprava (15 minut) - razred

Vodite razpravo o izkušnjah in zaključkih učencev_k.

Aim: učenci_ke imajo možnost izraziti svoje poglede in razčistiti nesporazume.

Nasveti in priporočila

  • Težavnost te lekcije lahko enostavno spremenite tako, da učencem_kam dodelite bolj ali manj zahtevne članke.
  • Članek (ali druga medijska oblika) ne sme zahtevati doktorata znanosti. Tema naj bo razumljiva, vendar zahtevna - to odraža izzive, ki jih naše medijsko okolje predstavlja za vse nas, vključno z učenci_kami.

Teorija (5 minut)

Kaj je deležnik?

Zainteresirana stran je vsaka oseba, skupina ali organizacija, ki ima interes, skrb ali vpletenost v določeno situacijo, projekt ali odločitev. Izid lahko neposredno ali posredno vpliva na zainteresirane strani in pogosto imajo različne stopnje vpliva ali pomembnosti v zadevi. Z drugimi besedami, niso vse zainteresirane strani enako vpletene v obravnavano zadevo.

Vzemimo zelo preprost primer – učenci_ke gredo ven s prijatelji_cami. Zainteresirane strani ali zadevne strani so v tem primeru posamezni_e učenci_ke, ki se lahko ali pa tudi ne pridružijo svojim prijateljem_icam, njihovi starši ali skrbniki_ce, ki so pogosto odločilni dejavnik pri tem, kako zabavno se bomo imeli, skupina prijateljev_ic, ki bodisi ima koristi od prisotnosti posameznih učencev_k ali se morajo znajti brez njih, in splošno družbo, ki rada razmišlja in razpravlja o navadah mladih povsod, od družbenih medijev do večernih poročil. Očitno je, da so nekatere od teh zainteresiranih strani bolj neposredno vpletene v zadevo in bodo zato verjetno občutile pomembnejše posledice, če bo posameznemu_ni učencu_ki dovoljeno, da gre ven v petek zvečer ali ne.

V kontekstu novice v medijih so zainteresirane strani različni_e posamezniki_ice ali skupine, na katere vplivajo dogodki, o katerih se poroča, ali imajo v njih velik interes. Prepoznavanje zainteresiranih strani v novici vključuje prepoznavanje tistih, ki bi lahko kaj pridobili_e, izgubili_e ali prispevali_e v zvezi s temo novice. To ni preprosto, še posebej, ker je deležnik tudi tisti, ki producira zadevni medijski izdelek, pa naj bo to posamezni_a ustvarjalec_lka vsebine ali ugleden medijski kanal.

Primer (15 minut)

Da bodo stvari bolj jasne, uporabimo posebno novico kot primer in začnimo s tem poročilom o prepovedi TikToka v delovnih napravah osebja Evropske komisije. Uporabljamo poročilo Deutsche Welle (DW), nemške javne mednarodne radiotelevizije v državni lasti. Poiščite temo na vašem lokalnem spletnem mestu DW za poročilo v vašem lokalnem jeziku.

Učence_ke na kratko popeljite skozi predlagani članek ali enega po vaši izbiri. Nato poskusite z razredom identificirati ustrezne deležnike, omenjene v članku, z uporabo spodnjih strategij in si sproti zapisujte na tablo:

  1. Določite glavno temo: Poskusite razumeti, o čem govori zgodba. Je to politična odločitev, družbeno vprašanje, poslovni razvoj, okoljski dogodek ali kaj tretjega? Se dotika več tem? Če da, ali so lahko različne teme pomembne za več zainteresiranih strani.
  2. Pomislite na neposredne udeležence_ke: razmislite, kdo je neposredno vpleten ali sodeluje v zgodbi. To so lahko posamezniki_ce ali skupine, ki so v središču zgodbe. Na primer, če je novica o novi izobraževalni politiki, so učenci_ke, učitelji_ce, ravnatelji_ce in starši verjetno neposredni udeleženci_ke.
  3. Razmislite o posrednih udeležencih_kah: poleg neposrednih udeležencev_k razmislite, ali so v zadevo posredno vpleteni_e posamezniki_ce, skupine ali institucije. Po prejšnjem primeru bi lahko širšo javnost zanimala nova izobraževalna politika, tudi če se sami ne izobražujejo (kot učenci_ke ali zaposleni_e) ali nimajo otrok v izobraževanju. Način, kako bo izobraževalna politika dolgoročno oblikovala družbo, bo morda pomembno upoštevati.
  4. Identificirajte zagovornike in kritike: poiščite skupine ali posameznike_ice, ki imajo močno mnenje o temi. To so lahko organizacije, ki se zavzemajo za določen cilj, strokovnjaki_nje iz industrije, aktivisti_ke ali ljudje, ki nasprotujejo dogodkom v novicah.
  5. Oceni ton novice: Kaj pa sama medijska novica? Ali se nagiba k določenemu stališču do teme ali ponuja pregled različnih perspektiv? Ali lahko posebne informacije o posameznikih_icah, podjetjih ali institucijah, ki so pripravile novico, pojasnijo ton članka – na primer, ali so ustvarjalci_ke vsebine, ki se osredotočajo na določeno občinstvo ali temo, zasebno ali javno medijsko podjetje ali novinar_ka s stališčem do teme?
  6. Poiščite regulativne organe: razmislite, ali obstajajo uradne organizacije, vladne agencije ali organi, ki igrajo vlogo pri zadevi. Kakšen je njihov položaj in zakaj?

Učence_ke opomnite, da imajo deležniki lahko različne ravni zanimanja, vpliva in moči. S prepoznavanjem različnih deležnikov lahko pridobijo celovitejše razumevanje zapletenosti in perspektiv, ki obkrožajo novico, kar jim pomaga oblikovati bolj ozaveščeno mnenje o situaciji.

Vaja (10 minut)

Učence_ke razdelite v skupine (v idealnem primeru) do 5 učencev_k na skupino in opomnite razred, da imajo lahko zainteresirane strani različne ravni zanimanja, vpliva in moči. S prepoznavanjem različnih deležnikov lahko pridobijo celovitejše razumevanje zapletenosti in perspektiv, ki obkrožajo novico, kar jim pomaga oblikovati bolj ozaveščeno mnenje o situaciji.

Naročite polovici skupin, naj razvrsti deležnike, opredeljene v prejšnjem primeru, glede na to, koliko tema vpliva nanje, medtem ko jih druga polovica razvrsti glede na to, koliko moči in vpliva imajo na zadevo. Dajte jim največ 10 minut časa za delo na lestvici.

Razprava (15 minut)

  • O uvrstitvah se pogovorite z razredom. Ali obstajajo pomembne razlike med skupinami? Zakaj?
  • Če bi učenci_ke prebrali članek o istem dogodku (npr. Evropska komisija, ki prepoveduje uporabo TikToka na delovnih napravah osebja) v drugi novičarski hiši ali družbenem mediju, ali bi lahko identificirali iste zainteresirane strani? Bi deležniki prejeli enako stopnjo pomembnosti ali vpliva?
  • Kaj pa, če bi bil vir YouTube kanal, osredotočen na poročanje o tehnološki industriji? Ali spletno mesto z novicami v lasti kitajske vlade? Članek evroskeptičnega_e novinarja_ke? Kaj pa če bi ga spisal EU navdušenec_ka?