Novi mediji 6: Prihodnost
V tej zadnji lekciji bodo učenci_ke razmišljali_e o tem, kaj so se naučili_e v tem modulu, in si predstavljali_e prihodnost novih medijev.
———
PROSIMO, UPOŠTEVAJTE!
Modul "Novi mediji" je sestavljen iz 6 učnih priprav, vendar sta samo "Novi mediji 1: Kaj so novi mediji?" in "Novi mediji 6: Prihodnost" obvezni. 4 učne priprave ustvarjanja vsebin, pri katerih učenci ustvarjajo lastne nove medije, so zabavne in poučne, vendar ni treba opraviti vseh.
Splošni cilji
- Učenci_ke spoznajo tehnološki razvoj, ki bo vplival na prihodnost novih medijev
- Učenci_ke kreativno razmišljajo o prihodnosti novih medijev
Aktivnosti
Teorija (10 minut) - frontalno
Učencem_kam predstavite uvod v prihodnost novih medijev, razširjene resničnosti (XR) in umetne resničnosti (AI).
Aim: učenci_ke spoznajo prihajajoče tehnologije, ki igrajo vlogo v prihodnosti novih medijev.
Vaja (15 minut) - individualno
Učenci_ke zložijo kos papirja v 8 delov in v 8 minutah pripravijo 8 konceptov novih medijev.
Aim: učenci_ke kreativno razmišljajo o prihodnosti novih medijev.
Predstavitve (15 minut) - manjše skupine po 3-4
Vsak učenec_ka izbere svojo najljubšo in najslabšo idejo ter ju predstavi v svoji manjši skupini. Drugi učenci_ke dajejo povratne informacije.
Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo in kritično ocenijo delo svojih vrstnikov_ic
Kratek trenutek za učence_ke, da povedo nekaj poudarkov in razmislijo o tem, kaj so se naučili ali se jim je zdelo zanimivo.
Aim: Učenci_ke razmišljajo.
Vprašanja za razpravo (neobvezno) - razred
Pogovorite se o nekaterih priloženih vprašanjih.
Aim: Učenci_ke izvedejo refleksijo na temo.
Ključne besede
Teorija (10 minut)
Kdo ve, kako bodo zgodbe videti v prihodnosti.
Tehnologija hitro napreduje in vsi ugibajo, kaj bo mogoče v naslednjem desetletju. Od iger, navidezne resničnosti (VR) in obogatene resničnosti (AR) do umetne inteligence (AI) in povečanih hitrosti interneta – tehnološki napredek se ne zgodi v vakuumu, ampak močno vpliva drug na drugega.
Poglobljene tehnologije
Navidezna resničnost (VR) in obogatena resničnost (AR) spadata pod krovni izraz razširjena resničnost (XR), kar je druga beseda za poglobljene tehnologije.
Poglobljene tehnologije združujejo fizično okolje in digitalne (simulirane) izkušnje.
Navidezna resničnost in razširjena resničnost sta dve glavni vrsti poglobljenih tehnologij in ju je mogoče združiti kot »mešano resničnost«.
Virtualna resničnost je digitalno 3D okolje, ki ga lahko uporabniki_ce raziskujejo in z njim komunicirajo, kot da bi bilo resnično. Uporabniki_ce potrebujejo VR slušalke in lahko komunicirajo s svojim digitalnim okoljem.
Na primer: VR simulator letenja
Razširjena resničnost spreminja okolje resničnega sveta z digitalnim prekrivanjem in vključevanjem vizualnih (3D) elementov ali zvokov. Uporabniki_ce pogosto potrebujejo pametni telefon s kamero in imajo zelo omejeno interaktivnost s svojim digitalnim okoljem.
Na primer: Pokémon Go, filtri Snapchat
Mešana resničnost je kombinacija VR in AR, ki uporabnikom_cam omogoča interakcijo z resničnimi in digitalnimi elementi. Microsoft Hololens je bila ena prvih naprav, ki je lahko zagotavljala izkušnje mešane resničnosti.
Metaverzum
Metaverzum je prostor navidezne resničnosti, v katerem lahko uporabniki_ice komunicirajo z računalniško ustvarjenim okoljem in drugimi uporabniki_icami.
Oxfordski angleški slovar
Metaverzum je razširitev zgoraj omenjenih poglobljenih tehnologij. Kaj pa, če ne bi samo izkusili druge resničnosti v igri, ampak je ta alternativna resničnost digitalni svet sam po sebi?
Kraj, kjer se lahko družiš, srečaš prijatelje_ice, pa tudi delaš in trguješ. Tam bi si lahko kupili hišo in morda šli na plažo – ali na drug planet – medtem ko bi šli na koncert, se ukvarjali s svojim hobijem ali odprli podjetje - in vse to v metaverzumu.
Umetna inteligenca
Umetna inteligenca je inteligenca, ki jo digitalno simulirajo računalniki. Sposobna je interpretirati podatke, se iz njih učiti in se jim prilagajati.
Na primer: Siri, algoritem TikTok, programska oprema za prepoznavanje obraza
Zdi se, da postajajo računalniki vse pametnejši in vedno bolj sposobni učinkovito opravljati vse bolj zapletene naloge. Vendar pa umetna inteligenca ni isto kot "splošna inteligenca", ki se nanaša na računalnik, ki bi lahko razmišljal in potencialno deloval kot mi, ljudje.
Umetna inteligenca je pogosto res dobra pri eni nalogi, kot je prepoznavanje obraza ali priporočanje videoposnetkov, medtem ko je pri drugih rečeh, kot je vodenje pogovora ali premikanje, zelo slaba ali jih celo ne zna opravljati. Ker lahko računalniki obdelujejo informacije z neverjetno hitrostjo, lahko uporabijo ogromne količine podatkov, da postanejo res dobri pri tej nalogi.
Ta proces se imenuje strojno učenje in pogosto temelji na prepoznavanju vzorcev. Morda ste že slišali tudi za nevronske mreže. To so sistemi strojnega učenja, ki se zgledujejo po delovanju naših možganov, da lahko izvajajo naloge, kot je obdelava jezika.
Čeprav so aplikacije umetne inteligence tako rekoč neomejene, je lažji način za ogled njihovega vpliva na medije to, da jih razdelimo v dve kategoriji: prepoznavanje in ustvarjanje. Ker se umetna inteligenca usposablja z uporabo veliko podatkov, je zelo dobra pri prepoznavanju vzorcev.
Na primer, algoritmu lahko naročite, naj prepove vsako sliko na platformi družbenih medijev, ki ima zeleni trikotnik (prepoznavanje). Po predstavitvi velike količine slik, ki bodisi vsebujejo zeleni trikotnik ali ne, bo algoritem postal zelo učinkovit pri tej nalogi.
Umetna inteligenca lahko to veščino uporabi tudi za ustvarjanje novih stvari. Programska oprema za pisanje z umetno inteligenco lahko namesto vas napiše članek z zelo malo vnosa. Programska oprema je usposobljena za uporabo milijonov strani besedila in piše precej prepričljivo, ne da bi poznala preprosta slovnična pravila. Vse, kar počne je da predvideva, katera beseda bo najverjetneje naslednja. Besedilo pa vsebuje dejanske netočnosti, saj meša fragmente besedil skupaj, ne da bi se ozirala na to, kaj bi lahko pomenili.
Podobne tehnike je mogoče uporabiti za ustvarjanje ponarejenih slik ljudi, umetnosti ali ponaredkov.
Druge naprave za pripovedovanje zgodb
Medtem družbena omrežja, podcasti in video platforme ostajajo tako priljubljeni kot kdajkoli prej in zdi se malo verjetno, da bodo kmalu izginili. Enako velja za osebne dogodke in razstave, ki združujejo ljudi v resničnem življenju.
Vaja (15 minut)
Priprava
- Vsak učenec_ka prejme A4 list papirja
- Učenci_ke svoj list prepognejo tako, da je razdeljen na 8 polj (papir prepognejo po dolgi strani, nato po ožji strani in spet po ožji strani).
- Učencem_kam naročite, da v 8 minutah narišejo in napišejo 8 konceptov novih medijev (uporabite štoparico): en koncept v vsako polje. To je zelo malo časa za težko ustvarjalno nalogo, vendar učence_ke prisili k hitremu razmišljanju, ne da bi jih obremenil perfekcionizem.
Na primer:
Škatla št. 1 vsebuje hologram dinozavra v razstavnem prostoru, škatla št. 2 vsebuje stroj, ki uporablja umetno inteligenco za preverjanje dejstev, imenovan “Sem ti rekel 3000”; škatla št.3 uporablja VR za izkušnjo vulkanskega izbruha od blizu, itd.
Opomba učitelja:
Učenci_ke pogosto v prvi polovici razumejo le en ali dva pojma in naloga se jim zdi nemogoča. Toda običajno časovni pritisk preklopi stikalo in ideje začnejo deževati v drugi polovici. Ni pomembno, če učenci_ke na koncu nimajo 8 idej.
Predstavitve (15 minut)
- Učenci_ke so razdeljeni v skupine po 3-4.
- Učenci_ke posamezno izberejo svojo najljubšo idejo in svojo najslabšo idejo.
- Vsak učenec_ka v skupini predstavi svojo najljubšo idejo in svojo najslabšo idejo.
- Drugi učenci_ke v skupini delijo svoje misli.
Razprava (5 minut)
Kratek trenutek za učence_ke, da povedo nekaj poudarkov in razmislijo o tem, kaj so se naučili ali se jim je zdelo zanimivo.
Vprašanja za razpravo (neobvezno)
- Bo tehnološki napredek v novih medijih nadomestil tradicionalne medije?
- Bo metaverzum nadomestil resnični svet?
- Bo umetna inteligenca sila dobrega ali slabega v jutrišnjem svetu?
- Ali bo povečana uporaba umetne inteligence povzročila porast lažnih novic?
- Bi lahko umetnike_ice nadomestila umetna inteligenca?