Novi mediji 1: Kaj so novi mediji?

Novi mediji
Novi mediji so izdelki in storitve, ki zagotavljajo informacije ali zabavo z uporabo računalnikov ali interneta in ne s tradicionalnimi metodami, kot sta televizija in časopisi. Cambridge dictionary

Ne živimo več v svetu časopisov ter televizijskih in radijskih oddaj. Razvoj tehnologije in interneta je temeljito spremenil način ustvarjanja in uživanja medijev. Te učne ure bodo podrobneje pogledale nove medije in njihovo prihodnost.

V tej lekciji bodo učenci_ke spoznali_e, kako sta napredek tehnologije in vzpon interneta povzročila nove medije, oblike, ki jih imajo, in kako vplivajo na način, kako ustvarjamo in uporabljamo informacije.

———

PROSIMO, UPOŠTEVAJTE!
Modul "Novi mediji" je sestavljen iz 6 učnih priprav, vendar sta samo "Novi mediji 1: Kaj so novi mediji?" in "Novi mediji 6: Prihodnost" obvezni. 4 učne priprave ustvarjanja vsebin, pri katerih učenci ustvarjajo lastne nove medije, so zabavne in poučne, vendar ni treba opraviti vseh.

Splošni cilji

  • Učenci_ke spoznajo prehod s starih na nove medije
  • Učenci_ke analizirajo vpliv tehnološkega napredka in interneta na nove medije

Aktivnosti

Teorija (10 minut) - frontalno

Učencem_kam predstavite uvod v nove medije.

Aim: učenci_ke dobijo vpogled v prehod od starih k novim medijem

Vaja (15 minut) - razred razdeljen na 6 ali 9 skupin

Vsaka skupina prejme delovni list, skupine pa so razdeljene tako, da bo vsako vrsto medija obravnavalo enako število skupin. Skupine skupaj izpolnijo list.

Aim: učenci_ke analizirajo novo medijsko zvrst.

Razprava (20 minut) - razred

Razpravljajte o odgovorih z razredom glede na novo vrsto medija, pri čemer črpajte iz različnih skupin, ki so delale na tej vrsti.

Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo in kritično ocenijo delo svojih vrstnikov_ic

Vprašanja za razpravo (neobvezno) - razred

Pogovorite se o nekaterih priloženih vprašanjih.

Aim: Učenci_ke izvedejo refleksijo na temo.


Teorija (10 minut)

Omejevanje dostopa

Novi mediji so vseobsegajoč izraz za medije, ki so ustvarjeni z uporabo digitalnih tehnologij in interneta.

Novi mediji so izdelki in storitve, ki zagotavljajo informacije ali zabavo z uporabo računalnikov ali interneta in ne s tradicionalnimi metodami, kot sta televizija in časopisi.

Cambridge slovar

Pred internetom so medijem vladali močni akterji, ki so kot nekakšni vratarji omejevali dostop do vsebin. Edini način za nagovor množičnemu občinstvu je bil na televiziji, radiu ali objava članka v večjem časopisu. Če niste bili_a povabljeni_a ali uredniki_ce časopisa niso sprejeli_e vašega članka, ta priložnost preprosto ni bila na voljo. Ljudje, ki so delali za velike medijske korporacije, so nadzorovali, kaj je njihovo občinstvo videlo, poslušalo in bralo. Ustanoviti lastno medijsko podjetje je pomenilo vložiti na tisoče ali celo milijone v opremo in zaposlene. Ni treba posebej poudarjati, da to ni bila možnost za večino ljudi.

Prehod

Kaj se je torej spremenilo ob prehodu na nove medije? Zaradi tehnološkega napredka in interneta je nenadoma vsak lahko posnel_a video ali objavil_a objavo na blogu. Za deljenje svojega dela niste več potrebovali uredniškega blagoslova – zakaj ga preprosto ne bi objavili na družbenih omrežjih? Več ljudi je dobilo dostop do besedilnih procesorjev, kamer, snemalnih naprav in programske opreme za urejanje svojega dela, ustvarjanje vsebin pa je eksplodiralo izven področja tradicionalnih medijev.

Zgodovinar in podcaster Dan Carlin pojasnjuje, da je medijska krajina prešla iz aristokratskega modela, kjer je moč v rokah majhne elite, v demokratični model, kjer je moč v rokah številnih ljudi. Še vedno je res, da ne postanejo vsi slavni, a o tem kaj bo postalo viralno, odločajo ljudje kot kolektiv, ne pa odgovorni_a urednik_ca medijske hiše.

Občinstvo se je povečalo bolj kot kdajkoli prej, saj je večina pridobila dostop do spleta. Tudi če je vaš projekt namenjen zelo specifičnem občinstvu – na primer oboževalcem Harryja Potterja – boste morda na spletu našli veliko ljudi, ki jih zanimajo projekti, povezani s Harryjem Potterjem.

Novi mediji spreminjajo način ustvarjanja in uživanja informacij in ni znano, kako se bodo razvijali v prihodnosti.

Vprašanje razredu

Njihove odgovore zapišite na tablo

● Kateri so primeri novih medijev, ki se uporabljajo za izmenjavo informacij?

Možni odgovori: podcasti, blogi, infografike, videoposnetki na YouTube, vlogi, večpredstavnostni projekti, metaverse, video igre, TikTok, Wikipedia, Instagram zgodbe,...

Vaja (15 minut)

Učence_ke razdelite v skupine, ki si bodo pobliže ogledale obliko novih medijev. Vsaka skupina bo izpolnila vprašanja na delovnem listu in tako analizirala svojo novo medijsko kategorijo. Te analize bomo kasneje delili in o njih razpravljali z razredom.

  1. Učence_ke razdelite v 6 ali 9 skupin.
  2. Med to vajo bomo analizirali tri vrste novih medijev. Te enakomerno dodelite skupinam (tako da o vsaki vrsti razpravlja enako število skupin):
    1. Podcasti
    2. YouTube videoposnetki
    3. Vizualizacija podatkov in infografika
  3. Vsaka skupina prejme en delovni list
  4. Skupine raziščejo in izpolnijo delovne liste

Vprašanja delovnega lista

  1. Kako bi opredelili to novo vrsto medija?
  2. Kateri mediji so bili predhodniki te nove vrste medijev?
  3. Kakšni so bili tehnološki napredki, ki so se morali zgoditi, da je ta nova vrsta medijev postala mogoča?
  4. Kako je ta nova vrsta medijev povezana z internetom?
  5. Kako se ta vrsta medija razlikuje glede na dostopnost (oprema, orodja, cenovna dostopnost) za ustvarjalce_ke, od svojih predhodnikov?
  6. Kako lahko ustvarjalci tega medija dosežejo svoje občinstvo?
  7. Navedite tri primere te medijske vrste, ki vam je všeč (izbirno za multimedijsko skupino)

Razprava (20 minut)

  1. Pogovorite se o odgovorih z razredom glede na novo vrsto medija, pri čemer črpajte iz različnih skupin, ki so delale na tej vrsti.
    Na primer, skupina »podcast 1« odgovarja na vprašanje 1, skupina »podcast 2« odgovori na vprašanje 2 itd. Če želijo učenci_ke nekaj dodati k odgovoru druge skupine, lahko dvignejo roko in se pridružijo.
  2. Ko se obravnavajo tri nove vrste medijev, je vaja zaključena.

Vprašanja za razpravo (neobvezno)

  1. Kako bi opredelili to novo vrsto medija?
  2. Kateri mediji so bili predhodniki te nove vrste medijev?
  3. Kakšni so bili tehnološki napredki, ki so se morali zgoditi, da je ta nova vrsta medijev postala mogoča?
  4. Kako je ta nova vrsta medijev povezana z internetom?
  5. Kako se ta vrsta medija razlikuje glede na dostopnost (oprema, orodja, cenovna dostopnost) za ustvarjalce_ke, od svojih predhodnikov?
  6. Kako lahko ustvarjalci tega medija dosežejo svoje občinstvo?
  7. Navedite tri primere te medijske vrste, ki vam je všeč (izbirno za multimedijsko skupino)