Lažne novice v zgodovini 3: Igra simulacije
Lažne novice niso nov pojav, vendar so se skozi čas zelo spremenile. Te lekcije se bodo potopile v zgodovino novic in lažnih novic do vzpona interneta.
V tej zadnji lekciji bodo učenci_ke izvedli_e simulacijo, pri čemer bodo črpali_e navdih iz teorije in primerov, obravnavanih v prejšnjih dveh lekcijah. Skupinam bo dodeljena vloga v namišljeni družbi in skrivni cilj, ki ga bodo poskušale doseči s pisanjem izjave.
Splošni cilji
- Učenci_ke dobijo vtis o kompleksnosti javne razprave
- Učeci_ke si ogledajo lažne novice, ki se uporabljajo kot strategija v javni razpravi
- Učenci_ke se naučijo razvozlati motivacije in interese za analizo izjav
Aktivnosti
Vaja (25 minut) - razred razdeljen v šest skupin
Skupine napišejo svoje izjave glede na dodeljeno vlogo in tajni cilj. Lahko se odločijo za uporabo strategij lažnih novic.
Aim: učenci_ke pripravijo okvir, ki služi njihovim potrebam kot skupini in njihovemu skrivnemu cilju
Predstavitve (10 minut) - razred
Skupine predstavijo svoje izjave razredu.
Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo.
Razred razpravlja o tem, kako je vsaka skupina oblikovala svoje stališče, ali je uporabljala lažne novice in kakšen je bil njen skrivni cilj. Končno zadevna skupina razkrije svoj skrivni cilj.
Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo in kritično ocenijo delo svojih vrstnikov_ic
Vprašanja za razpravo (neobvezno) - razred
Pogovorite se o nekaterih priloženih vprašanjih.
Aim: Učenci_ke izvedejo refleksijo na temo.
Ključne besede
Vaja (25 minut)
"V zadnjih nekaj urah je požar v levem krilu nacionalnega muzeja umetnosti uničil na desetine dragocenih slik." Nekatere slike so imele velik zgodovinski pomen. Oblasti preiskujejo vzrok, vendar trenutno ne morejo dati izjave.
Priprava
- Učitelj_ica sporoči novico o požaru v muzeju.
- Učitelj_ica razdeli razred v 6 skupin in vsaki skupini pove, kaj je njihov skrivni cilj (glejte »dodeljene vloge« spodaj) v namišljeni družbi pred internetom, kjer poteka simulacija.
- Učitelj_ica razloži cilj simulacije:
Vsaka skupina si bo prizadevala 1) potrditi svojo vlogo v družbi in 2) doseči svoj skrivni cilj ob odzivu na novico o požaru. Skupine se lahko odločijo, da bodo promovirale lažne novice ali da se bodo držale dejstev.
Simulacija
- Vse strani bodo napisale izjavo o odzivu na novico o požaru v muzeju z vidika svoje skupine. Izjava je sestavljena iz:
- Naslova
- Besedila (maksimalno 150 besed)
- Poziva k akciji na koncu
Poziv k dejanju se začne z glagolom in bralce poziva, naj nekaj storijo, na primer: »Podpiši to peticijo!
Dodeljene vloge
● Kralj_ica
○ Skrivni cilj: naj javnost ne zaupa duhovniku.
● Duhovnik
○ Skrivni cilj: spodbuditi ljudi, naj darujejo denar verski ustanovi zaradi izgube umetnosti.
● Parlament
○ Skrivni cilj: zagotoviti razlago, kako je prišlo do tega požara.
● Mediji
○ Skrivni cilj: prodati veliko kopij časopisa.
● Predstavnik_ca delavcev
○ Skrivni cilj: prepričati javnost, da kralj_ica in mediji posvečajo preveč pozornosti umetnosti, medtem ko ignorirajo delavske pravice.
● Združenje umetnikov_ic
○ Skrivni cilj: okriviti parlament, ker ni dobro skrbel za nacionalno dediščino.
Predstavitve (10 minut)
Po pisanju trditev bo en_a predstavnik_ica vsake skupine izjavo prebral_a pred razredom. Učenci_ke poskušajo sami odgovoriti na naslednja vprašanja:
- Kako je ta skupina podtaknila požar, da bi potrdila svoj obstoj?
- Ali je skupina uporabila lažne novice za doseganje svojih ciljev?
- Kaj je bil skrivni cilj skupine?
Razprava (10 minut)
- Ko vse skupine predstavijo svoje izjave, razred razpravlja o prizadevanju vsake skupine z odgovori na naslednja vprašanja:
- Kako je skupina oblikovala svoje stališče?
- Ali je skupina uporabljala lažne novice?
- Kaj je skrivni cilj skupine?
- Obravnavana skupina razkrije svoj skrivni cilj.
- Ali se je skupina zelo potrudila pri doseganju svojega skrivnega cilja?
- Simulacija burne razprave na izmišljene primeru pokaže, kako je resnico mogoče narediti, predelati in ponarediti.
Na kratko razpravljajte o tem, kako so se učenci_ke počutili_e, ko so vstopili_e v igro s pristranskostjo in načrtom. Kakšen je bil občutek, ko so lagali_e, da bi dosegli_e svoje cilje? Kako se to razlikuje od generalnega_ne direktorja_ice, ki brani interese svojega podjetja?
Vprašanja za razpravo (neobvezno)
- Zakaj so nekatere skupine uporabljale lažne novice, druge pa ne?
- Zakaj deležniki ne bi povedali resnice, ko dajo izjavo?
- Kakšne so posledice, če vas kot javno osebo ali subjekt ujamejo na laži?
- Kako naj se strani z različnimi interesi dogovorijo, kaj je res?
- Pravilno ali napačno? Javna razprava med številnimi akterji vodi do več resnice kot javna razprava, v kateri prevladuje ena sila.