Lažne novice v zgodovini 3: Igra simulacije

Lažne novice niso nov pojav, vendar so se skozi čas zelo spremenile. Te lekcije se bodo potopile v zgodovino novic in lažnih novic do vzpona interneta.

V tej zadnji lekciji bodo učenci_ke izvedli_e simulacijo, pri čemer bodo črpali_e navdih iz teorije in primerov, obravnavanih v prejšnjih dveh lekcijah. Skupinam bo dodeljena vloga v namišljeni družbi in skrivni cilj, ki ga bodo poskušale doseči s pisanjem izjave.

Splošni cilji

  • Učenci_ke dobijo vtis o kompleksnosti javne razprave
  • Učeci_ke si ogledajo lažne novice, ki se uporabljajo kot strategija v javni razpravi
  • Učenci_ke se naučijo razvozlati motivacije in interese za analizo izjav

Aktivnosti

Vaja (25 minut) - razred razdeljen v šest skupin

Skupine napišejo svoje izjave glede na dodeljeno vlogo in tajni cilj. Lahko se odločijo za uporabo strategij lažnih novic.

Aim: učenci_ke pripravijo okvir, ki služi njihovim potrebam kot skupini in njihovemu skrivnemu cilju

Predstavitve (10 minut) - razred

Skupine predstavijo svoje izjave razredu.

Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo.

Razprava (10 minut) - razred

Razred razpravlja o tem, kako je vsaka skupina oblikovala svoje stališče, ali je uporabljala lažne novice in kakšen je bil njen skrivni cilj. Končno zadevna skupina razkrije svoj skrivni cilj.

Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo in kritično ocenijo delo svojih vrstnikov_ic

Vprašanja za razpravo (neobvezno) - razred

Pogovorite se o nekaterih priloženih vprašanjih.

Aim: Učenci_ke izvedejo refleksijo na temo.

Ključne besede


Vaja (25 minut)

"V zadnjih nekaj urah je požar v levem krilu nacionalnega muzeja umetnosti uničil na desetine dragocenih slik." Nekatere slike so imele velik zgodovinski pomen. Oblasti preiskujejo vzrok, vendar trenutno ne morejo dati izjave.

Priprava

  1. Učitelj_ica sporoči novico o požaru v muzeju.
  2. Učitelj_ica razdeli razred v 6 skupin in vsaki skupini pove, kaj je njihov skrivni cilj (glejte »dodeljene vloge« spodaj) v namišljeni družbi pred internetom, kjer poteka simulacija.
  3. Učitelj_ica razloži cilj simulacije:
    Vsaka skupina si bo prizadevala 1) potrditi svojo vlogo v družbi in 2) doseči svoj skrivni cilj ob odzivu na novico o požaru. Skupine se lahko odločijo, da bodo promovirale lažne novice ali da se bodo držale dejstev.

Simulacija

  1. Vse strani bodo napisale izjavo o odzivu na novico o požaru v muzeju z vidika svoje skupine. Izjava je sestavljena iz:
    1. Naslova
    2. Besedila (maksimalno 150 besed)
    3. Poziva k akciji na koncu

Poziv k dejanju se začne z glagolom in bralce poziva, naj nekaj storijo, na primer: »Podpiši to peticijo!

Dodeljene vloge

● Kralj_ica

○ Skrivni cilj: naj javnost ne zaupa duhovniku.

● Duhovnik

○ Skrivni cilj: spodbuditi ljudi, naj darujejo denar verski ustanovi zaradi izgube umetnosti.

● Parlament

○ Skrivni cilj: zagotoviti razlago, kako je prišlo do tega požara.

● Mediji

○ Skrivni cilj: prodati veliko kopij časopisa.

● Predstavnik_ca delavcev

○ Skrivni cilj: prepričati javnost, da kralj_ica in mediji posvečajo preveč pozornosti umetnosti, medtem ko ignorirajo delavske pravice.

● Združenje umetnikov_ic

○ Skrivni cilj: okriviti parlament, ker ni dobro skrbel za nacionalno dediščino.

Predstavitve (10 minut)

Po pisanju trditev bo en_a predstavnik_ica vsake skupine izjavo prebral_a pred razredom. Učenci_ke poskušajo sami odgovoriti na naslednja vprašanja:

    1. Kako je ta skupina podtaknila požar, da bi potrdila svoj obstoj?
    2. Ali je skupina uporabila lažne novice za doseganje svojih ciljev?
    3. Kaj je bil skrivni cilj skupine?

Razprava (10 minut)

  1. Ko vse skupine predstavijo svoje izjave, razred razpravlja o prizadevanju vsake skupine z odgovori na naslednja vprašanja:
    1. Kako je skupina oblikovala svoje stališče?
    2. Ali je skupina uporabljala lažne novice?
    3. Kaj je skrivni cilj skupine?
      1. Obravnavana skupina razkrije svoj skrivni cilj.
    4. Ali se je skupina zelo potrudila pri doseganju svojega skrivnega cilja?

  2. Simulacija burne razprave na izmišljene primeru pokaže, kako je resnico mogoče narediti, predelati in ponarediti.

Na kratko razpravljajte o tem, kako so se učenci_ke počutili_e, ko so vstopili_e v igro s pristranskostjo in načrtom. Kakšen je bil občutek, ko so lagali_e, da bi dosegli_e svoje cilje? Kako se to razlikuje od generalnega_ne direktorja_ice, ki brani interese svojega podjetja?

Vprašanja za razpravo (neobvezno)

  • Zakaj so nekatere skupine uporabljale lažne novice, druge pa ne?
  • Zakaj deležniki ne bi povedali resnice, ko dajo izjavo?
  • Kakšne so posledice, če vas kot javno osebo ali subjekt ujamejo na laži?
  • Kako naj se strani z različnimi interesi dogovorijo, kaj je res?
  • Pravilno ali napačno? Javna razprava med številnimi akterji vodi do več resnice kot javna razprava, v kateri prevladuje ena sila.