Klikvaba

Klikvaba
"Klikvaba" (ang. clickbait) je spletno gradivo, na primer članek ali videoposnetek, ki je naslovljeno tako, da spodbuja ljudi h kliku na povezavo.

Ta lekcija se začne s teoretičnim delom o tem, zakaj se klikvaba tako pogosto uporablja, in se poglobi v psihologijo, ki nas vodi do tega, da kliknemo na povezavo. Učenci_ke so nato v ustvarjalni vaji pozvani, da si sami izmislijo svojo klikvabo.

Splošni cilji

  • Učenje o klikvabah in psihologiji, ki se skriva za njimi
  • Ustvarjanje klikvaba naslovov, ki se jih učenci_ke naučijo razumeti in prepoznati

Aktivnosti

Teorija (10 minutes) - frontalno

Predstavite klikvabo, psihologijo in sestavine za ustvarjanje klikvaba naslovov.

Aim: učenci_ke se naučijo, zakaj in kako se uporablja klikvaba.

Primer (5 minut) - frontalno

Obiščite BuzzFeed ali uporabite priloženo sliko in analizirajte nekaj primerov klikvaba naslovov z uporabo obravnavane teorije.

Aim: učenci_ke spoznajo, kako se obravnavana teorija uporablja v praksi.

Vaja (10 minut) - individualno delo

Učence_ke pozovite, naj si zamislijo koncept članka in naslov. Učencem_kam članka ni treba napisati. Opisati morajo le zamisel zanj, napisati naslov in ga s pomočjo nasvetov in trikov iz uvoda narediti čim bolj v obliko klikvabe.

Aim: učenci_ke se postavijo v vlogo pisca klikvab in na ustvarjalen način uporabijo teorijo.

Razprava (10 minut) - manjše skupine po 3-4

Učenci_ke v skupinah po 3-4 predstavijo svoje koncepte in se o njih pogovorijo. Vsaka skupina izbere en naslov, ki ga bo delila z razredom.

Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo in kritično ocenijo delo svojih vrstnikov_c.

Predstavitve (10 minut) - razred

Vsaka skupina predstavi svoj izbrani koncept razredu, učenci_ke pa morajo poudariti edinstvene značilnosti. Vajo zaključite tako, da razred pozovete, naj z dvigom rok "glasujejo", na kateri članek bi najverjetneje kliknili.

Aim: učenci_ke predstavijo svoje delo in kritično ocenijo delo svojih vrstnikov.

Razprava (neobvezno) - razred

Z učenci_kami se pogovorite o nekaterih priloženih vprašanjih.

Aim: Učenci_ke izvejo še nekaj dodatnih informacij o klikvabah.

Nasveti in priporočila

  • Za nekaj dodatnih primerov odprite domačo stran Buzzfeed ali Upworthy.

Teorija (10 minutes)

Spletni promet

V obdobju, ko je internet vse bolj obremenjen, so spletni mediji ugotovili, da bodo morali najti nove načine, kako prelisičiti konkurenco in obiskovalce_ke zvabiti na svoje strani.

Kako ljudje med devetimi priporočenimi videoposnetki na YouTubu sploh izberejo enega za ogled? Izberejo tistega, katerega sličica in naslov najbolj vzbudita njihovo radovednost. Spletna vsebina mora izstopati, da bi ljudi prepričala, naj se z njo ukvarjajo. Število ljudi, ki si ogledajo vaš videoposnetek ali preberejo vaš članek, se imenuje spletni promet.

Spletni promet je vreden veliko denarja, saj medijskim podjetjem omogoča prikazovanje oglasov in možnost, da se z višjimi številkami pohvalijo prihodnjim oglaševalcem_kam in sponzorjem_kam. Z drugimi besedami: vsakič, ko nekomu pokažete oglas, lahko zaslužite nekaj denarja. Več oglasov kot prikažete, več denarja zaslužite in več drugih podjetij bo želelo oglaševati na vaši platformi.

Povečan promet poleg tega, da povečuje vrednost oglasov, spletno stran uvršča na dobro stran algoritmov iskalnikov, kot je Google. Če ima stran veliko visokokakovostnega prometa, Google Bot "misli", da je stran za ljudi vredna ogleda in jo bo v rezultatih iskanja uvrstil višje.

Zakaj deluje klikanje

S klikanjem se poskuša čim več internetnega prometa preusmeriti tja, kamor vodi povezava. Povezavo si lahko predstavljate kot nekakšno ribiško vabo, ki želi pritegniti vašo pozornost in vas zvabiti k sebi. Različni mediji in podjetja si obupno želijo vaše pozornosti in se poskušajo prikazati bolj zanimivi ali ostri kot drugi.

Eden od razlogov, zakaj se težko upremo klikanju, je ta, da smo ljudje narejeni tako, da iščemo informacije. Pojdite v prazno sobo, v sredini katere je zaprta škatla. Je v njej kača ali rojstnodnevna torta? Želite odpreti škatlo, da bi to ugotovili, kajne?

V ozadju naše radovednosti je stanje pričakovanja, ki ga povzroča dopamin - imenovan tudi "hormon sreče" -, ki lahko v prihodnosti prinese nagrado, na primer hrano ali informacije. Stanfordski nevroznanstvenik Robert Sapolsky v tem videoposnetku pojasni ta proces na naslednji način: "Dopamin ni povezan z užitkom, temveč s pričakovanjem užitka. Gre za iskanje sreče in ne za srečo samo."

klikvaba slo

Ko vidimo neko povezavo lahko pričakujemo nekaj pozitivnega, pri čemer se sproščajo hormoni, zaradi katerih se počutimo dobro. Ta občutek nas spodbudi, da greste po nagrado. Pri klikvabi je vse, kar morate storiti za izpolnitev svoje radovednosti, klik na to povezavo. Tako preprosto je! Morda boste videli najbolj ljubkega krokodila na svetu, ne da bi tvegali, da vas ugrizne.

Kako deluje oglaševanje na klik

Dober naslov ustvari informacijsko vrzel. Ko ljudje zaznajo informacijsko vrzel, jo vsi sistemi poskušajo zapolniti. Ob naslovu "Absolutno se boste zaljubili v teh pet živalskih mladičev" se vprašate: o katerih živalskih mladičih lahko govorimo? Kako ljubke so lahko? Prav tako pove, da boste doživeli izjemno izkušnjo, ko jih boste videli: zaljubili se boste! Nato obljublja, da bo odgovoril na vsa vaša vprašanja, če boste le sledili povezavi, ki vas bo morda pripeljala do fotografij krokodiljih mladičev, na katere ste upali.

Številke in seznami so prav tako zelo nevarni za naša čutila. Besedilo je v njih urejeno in vnaprej nam povedo, kako dolgo bo ("5 krajev, ki jih morate videti, preden umrete"), kar bralcu_ki omogoča, da si predstavlja, koliko časa bo potreboval_a za branje.

Članek, napisan v obliki seznama ne obljublja le nagrade, ampak tudi omogoča, da jo zelo enostavno dobite. Podobno kot če bi vedeli, koliko časa traja pot od točke A do točke B - ali bo trajala 15 minut ali 1,5 ure - ljudje raje vedo, na čem so, preden se nečesa lotijo.

Ne boste verjeli tem neverjetno enostavnim nasvetom za pisanje klikvab

● Ustvarite vrzel v znanju

○ Naslov, kot je "To skrivnostno izginotje je ostalo nerešeno, dokler se ni vključil računalniški forenzik", vas bo spodbudil k razmišljanju, kaj se je zgodilo. To boste izvedeli le tako, da kliknete povezavo in preberete članek.

● Obljubite neverjetno izkušnjo

○ Podobno kot naslov tega poglavja "Ne boste verjeli tem neverjetno enostavnim nasvetom za pisanje klikvab", lahko naslov za klik obljublja "neverjetno" izkušnjo. Zaradi tega so informacije videti bolj dragocene: kdo si ne želi, da bi se mu ne razsvetlil um? Če ne kliknete, imate občutek, da ste zamudili odlično izkušnjo.

● Uporaba številk in seznamov

○ Potencialnim bralcem_kam olajšajte razumevanje vašega članka (in kako neverjeten je). "Kul otoki" kot naslov preprosto nima enakega učinka kot "Trije otoki, ki jih morate obiskati, preden umrete".

Tukaj je nekaj namigov, ki bodo učencem_kam v pomoč, če imajo težave z lastnim razmišljanjem:

Nikoli ne boste verjeli X

X stvari, ki jih morate vedeti

To se zgodi, če X

Najboljši X

X krajev, ki si jih morate ogledati, preden umrete

Primer (5 minut)

Obiščite BuzzFeed ali uporabite posnetek zaslona in z uporabo teorije analizirate nekaj primerov naslovov v obliki klikvab.

Primer klikvaba naslovov na BuzzFeed.com, pridobljeno 16. avgusta 2022.

Example of clickbait headlines on BuzzFeed.com, retrieved on 16 August 2022.

Drugi primeri klikvab

Skrivnost izgubljenega rimskega zelišča (BBC)

Raziskava ugotavlja, da je skoraj tretjina otroške hrane, ki se prodaja v Združenem kraljestvu, zelo predelana (The Guardian)

Italijanska regija zavrača turiste in Cornwall bi lahko bil naslednji (The Telegraph)

Za primere jasnih naslovov, ki niso klikvabe, si oglejte Deutsche Welle v angleščini.

Vaja (10 minut)

Učenci_ke z uporabo nasvetov in trikov iz uvoda napišejo naslov, ki upošteva pravila klikvab. Nato bodo svoje naslove predstavili_e v manjših skupinah in dobili_e povratne informacije. Izbrani naslovi bodo izpostavljeni in obravnavani v razredu.

Vaja

  1. Učenci_ke bodo individualno napisali_e koncept članka in naslov, ki ga sestavljajo:
    1. Naslov članka z uporabo nasvetov in trikov iz uvoda.
    2. Koncept članka ("članek o najboljših ljubljanskih parkih").

Razprava (10 minut)

  1. Razdelite razred v skupine po 3-4 učence_ke.
  2. Učenci_ke si v skupinah po 3 do 4 predstavijo svoje koncepte in si med seboj podajo povratne informacije.
  3. Vsaka skupina bo izbrala en koncept in naslov članka, ki ga bo predstavila razredu.

Predstavitve (10 minut)

  1. Razred razpravlja o primerih iz vsake skupine.
  2. Učenci_ke z dvigom rok "glasujejo" o tem, kateri naslov bi kliknili.

Razprava (neobvezno)

  1. Ali so klikvabe v medijih dobra ali slaba praksa?
  2. Kakšna je razlika med klikvaba članki in "tradicionalnimi novicami"?
  3. Kakšna je škoda klikanja?
  4. Kako bi poskušali doseči občinstvo, ne da bi pri tem uporabili klikvabe?
  5. Kako lahko lažne novice pripomorejo k temu, da je članek bolj privlačen za klikanje?