Argumentacija: Balon medijske pismenosti

To je igra kritičnega razmišljanja, pri kateri se učenci_ke pretvarjajo, da predstavljajo določeno medijsko hišo ali ponudnika vsebine, in drugim dokazujejo, da jih je vredno obdržati v balonu, ki strmoglavlja.

Splošni cilji

  • Učenci_ke postanejo bolj samozavestni_e z javnim nastopanjem in pojasnjevanjem razlag svojih tez drugim
  • Učenci_ke izboljšajo sposobnosti argumentacije na zabaven in interaktiven način

Aktivnosti

Vaja (30 minut) - razred

Učitelj_ica razloži pravila igre. Učenci_ke igrajo igro.

Aim: učenci_ke igrajo igro in vadijo argumentacijo.

Razprava (15 minut) - razred

Razred razpravlja o igri, ki so jo pravkar igrali.

Aim: učenci_ke razmislijo o argumentih, ki so jih slišali_e.

Nasveti in priporočila

  • To je dober uvod v bolj formalne, teoretične ure o argumentaciji in/ali medijskih krajinah.
  • Pravila lahko enostavno prilagodite številu učencev_nk, njihovi stopnji znanja itd.

Vaja (30 minut)

To je zelo preprosta igra s preprosto in prilagodljivo premiso (lahko jo prilagodite ali celo spremenite kontekst). Najprej mora vsak_a učenec_ka navesti medij iz svojega lokalnega okolja. Če jih imate veliko (20-30), lahko to razširite na najširšo možno definicijo medija in/ali ponudnika vsebin. Učenci_ke naj poimenujejo določene medijske hiše in ponudnike vsebin, ki ustrezajo naslednjemu (nepopolnemu) seznamu kategorij:

  • Časopisi (npr. Delo, Večer,…)
  • Spletni novičarski portali (npr. STA, SiOL,…)
  • Radijske postaje (npr. Radio SI, Radio 1,...)
  • Televizijske postaje (npr. RTV, Pop TV,...)
  • Vplivneži družbenih medijev (npr. Lepa Afna, Cool Mamacita,...) ;
  • Podcasti (Frekvenca X, Kako postaneš Slovenec,...);

Vsak_a učenec_ka izbere enega ponudnika medijev, idealno tistega, ki ga vsaj nekoliko pozna. V času trajanja igre zastopajo ponudnika, ki so ga izbrali_e.

Če delate z veliko skupino (20-30 učencev_nk), jih razdelite v različne »balone« – skupine do 10. Premaknite mize in stole, da ustvarite več prostora v učilnici. Vsaka skupina naj stoji v svojem krogu.

Ko vsi_e učenci_ke izberejo svojega ponudnika medijev, jih obvestite o scenariju: vsi so v balonu, vendar bo balon strmoglavil, ker je pretežak, zato je treba enega predstavnika medijev vreči ven. Morajo demokratično izbrati, koga bodo izbrali. Za to ima vsak_a na voljo 1-2 minuti, da pojasni, zakaj bi moral_a ostati v balonu, in navede argumente, ki orisujejo pomen medija ali ponudnika vsebine, ki ga/jo predstavlja.

Zdaj se morajo demokratično odločiti, koga bodo vrgli_e ven. Če imate dovolj časa, naj učenci_ke izberejo več predstavnikov medijev, ki jih bodo izločili_e.

Razprava (15 minut)

  1. Kakšno je bilo vaše glavno merilo pri odločanju, koga boste izločili?
  2. Je bilo v vaši skupini veliko nesoglasij o tem, koga vreči ven? Zakaj?
  3. Ali merila, ki ste jih izbrali_e za določitev pomembnosti vsakega predstavljenega medijskega ponudnika, odražajo vašo običajno medijsko izbiro, tj. ali je medij, ki ste ga najprej žrtvovali_e, predstavnik vrste, ki jo najmanj uporabljate?